.:: Kumpul Kawan ::.

Masa berlalu..

MHI
kebahagiaan kami

Friday, April 6, 2012

..dilema..

Assalamu'alaikum.. 

astaghfirullah..astaghfirullah..astaghfirullah..

kalau ada orang lain bercerita dia menghadapi dilema 'ini' pada saya, tentu saya akan suggest,

"tak payah pedulikan dia tu. memang suka mengomen je kejenya. kalau dia cuba nak cerita apa-apa, cakap la awak banyak kerja ke, apa ke. so takdelah masa nak dengar dia bercerita. takpun kalau terpaksa dengar jugak, cuba la nasihatkan dia. tak elok duk mengata orang. kan berdosa tu. ibarat makan daging saudara sendiri"

tapi bila terkena dekat batang hidung??

astaghfirullahal a'dzim..sukarnya nak menegur perbuatan seseorang yang suka menjaja keburukan orang.  ada aje perkara yang tidak puas dalam hatinya. pendek kata, apa yang dia cakap/buat/decide kebanyakkannya adalah tepat (walaupun sebenarnya memang tepat pun). dan cadangan/syor orang lain adalah kurang tepat dan tidak boleh diterima. orang nak menolong dikatanya menyibuk. 


saya?? menadah telinga sambil istighfar tak putus-putus di dalam hati. saya khilaf. saya lemah. Ya Allah, tolong hamba-Mu ini. tolong Ya Allah, saya tak mampu nak bersuara. saya cuma mampu dengar dan diam. tidak membalas apa-apa. hanya itu yang mampu saya buat. hanya itu T___T


adakah diam bermakna saya setuju dengan kata-kata dia? tak, demi Allah saya tak setuju!
adakah diam bermakna saya 'mengampu' dia? sedikit pun tiada niat di hati. 


nak jauhkan diri? tak mungkin.
nak menegur? saya tiada kekuatan.
tak dilayan? takut dikata tiada hormat. 


selemah-lemah perkara saya buat,
1) kalau rasa-rasa dia mula nak bercerita 'sesuatu', saya cuba alihkan dengan bercakap dengan perkara yang lebih penting
2) istighfar dalam hati


kadang-kadang saya cuba juga menyanggah cerita yang disampaikan (sebab saya tahu kebenarannya), tapi dia mesti menyanggah semula kenyataan saya. so, what to do?


semoga saya dapat 'keluar' dari dilema ni. sesungguhnya sangat menyakitkan.




No comments:

Post a Comment

terima kasih yer..sudi bagi komen.. :) i'm really appreciate it..