.:: Kumpul Kawan ::.

Masa berlalu..

MHI
kebahagiaan kami

Wednesday, February 15, 2012

..haziq iman yang suka mandi..

Assalamu'alaikum..


semangat menulis membuak-buak. hati melonjak-lonjak untuk bercerita perihal haziq iman yang sudah mencecah 15 bulan. penawar hati kami ni dah bermacam-macam perangai ada.

daripada kecik sampai la ke sekarang, waktu mandi adalah waktu yang paling menggembirakan dia. main air tu takyah cakap la. musim-musim sejuk pun, takde hal berlama-lama dalam bilik air tanpa air suam. sengih memanjang.

setakat ni belum ada masalah untuk gosok gigi. berebut berus gigi tu biasalah. penyelesaiannya, satu untuk dia pegang, satu lagi ummi dia yang pegang. tapi 'berebut' pulak nak nak masukkan berus gigi dalam mulut. kadang-kadang saya pun terpaksa berus gigi sekali sebab dia akan ikut apa yang saya buat. tu pun sebenarnya lebih kepada berus lidah, bukan gigi pun.

sekarang ni, kegemaran terbaru dia, main sabun. kemudian paksa saya tiup buih dan dia dengan senang hatinya tepuk-tepuk belon atas tangan saya sambil gelak-gelak. kadang-kadang sampai setengah jam melayan dia dalam bilik air tu.

pagi-pagi sebelum pergi taska, selalunya dia nak mandi dulu kat rumah. celik mata, sengih-sengih kemudian terus menuju ke bilik air. tambah-tambah sejak dah pandai bukak baju sendiri ni. tak bagi masuk bilik air, mula la dia 'menyanyi' sakan. ummi & ayah takut suara dia membingitkan jiran-jiran sekeliling, terpaksa la mandikan jugak.

tapi rupa-rupanya...

kat taska ameen pun sama. cerita penjaga dia kat taska,
"dia ni kak, asal sampai kat taska je, terus bukak baju, menuju ke bilik air. tak kira la akak dah mandikan kat rumah ke belum, mandi pagi kat taska dah jadi rutin"

alahai, bertuah punya anak. kat rumah dia nak mandi, kat taska pun mandi jugak rupanya.

haziq iman..haziq iman..

2 comments:

  1. hahaa adoii. haziqqq! suka btol mandi eh. geraaam mak ngah rase! heeheh. meh2 mak ngah mandikan. heeheh

    ReplyDelete
  2. hehe..kalau melayan dia mandi, mmg tak abih..takde maknanya nak tggu dia keluar dr bilik air tu..sampai dah kecut2 jari sbb sejuk

    ReplyDelete

terima kasih yer..sudi bagi komen.. :) i'm really appreciate it..