.:: Kumpul Kawan ::.

Masa berlalu..

MHI
kebahagiaan kami

Tuesday, January 25, 2011

~Tanya sama pokok

salam.

alahai si botak ummi ni, rindunya ummi kat haziq iman. lambat betul nak pukul 5.30 ptg.

sekarang ni balik je kerja, memang haziq iman dulu yang dilayan. masak? err, selalu je delay. sian ayah.

seboleh-bolehnya, saya taknak bagi haziq iman tidur awal. saya nak bercakap-cakap dengan dia, bermain-main dengan dia dulu sebab hanya itu je la masa untuk saya luangkan masa hari bekerja. saya nak bagi dia menyusu secara direct puas-puas. kat situ la sebenarnya wujud kepuasan bagi seorang ibu.

haziq iman ni kuat betul menyembang. asal diajak berborak je, memang dia tak letih. kita yang kadang-kadang habis idea, taktau nak cakap apa. setiap patah yang kita tutur, jarang je haziq iman buat taktau. mesti dia balas dengan cara dia yang tersendiri. ternganga-nganga mulutnya. kadang-kadang, tiba-tiba menjerit riang.

bila dah penat menyembang, kadang-kadang saya nyanyi untuk dia. apa-apa lagu je la. pok amai-amai, lagu nama nabi, papaku pulang dari kota, saya ada kucing dll. tapi selalunya yang jadi perhatian dia cuma satu lagu; tanya sama pokok. memang berbeza sikit cara haziq iman respon pada lagu tu. terlonjak-lonjak badan dia nak ikut nyanyi sama.
bulat mata, tengah ikut ummi nyanyi

lagi haziq iman suka, lagi ummi dia ni syok duk nyanyi walaupun suara tak semenggah mana :P tapi ummi haziq ni pun, tak ingat mana lirik lagu ni. cuma 2 rangkap kat atas tu je yang duk ulang-ulang nyanyi.

Tanya sama pokok apa sebab goyang,
Nanti jawab pokok angin yang goncang,
Tanya sama langit apa sebab hujan,
Nanti jawab langit tanyalah awan.

Awan nanti kata aku kandung air,
Sampai tempat sejuk aku pun cair,
Tengok dalam air nampak bayang-bayang,
Campak satu batu bayang pun hilang.

Tanya sama hati apa rasa sayang,
Adakah tandanya nampak dipandang,
Kumbang rayu bunga bulan dan bintangnya,
Punya tanda-tanda hubungan mesra.

Tanya sama hati pernahkah merindu,
Tiba masa lena apa mimpimu,
Masa berjauhan apa nan dikenang,
Bila difahamkan itulah sayang.

Jikalau tidak kerana sayang,
Kuntuman kasih tak mungkin kembang,
Andainya jemu mengganti rindu,
Jambangan mesra tentulah layu.

Tanya sama hati pernahkah merindu,
Tiba masa lena apa mimpimu,
Masa berjauhan apa nan dikenang,
Bila difahamkan itulah sayang.

sekarang ni tengah duk cari irama lagu anak nabi kita. lirik dah ada, tapi lupa nak nyanyi macam mana. lagu ni dulu mula-mula nyanyi masa saya kat tadika. hehe, dah 22 tahun tinggal. mana la nak ingat ^_^ tapi sebab nak nyanyi jugak kat haziq iman, saya bantai pakai irama tanya sama pokok.. :P
Anak nabi kita
Ada tujuh orang
Tiga laki-laki
Empat perempuan
Kasim Abdullah Ibrahim Fatimah
Zainab Ummi Kalthum
Siti Rokiah

saya --> tengah plan nak beli buku ABC pulak kat haziq iman. hubbby geleng kepala tengok wife dia ni excited sangat.

2 comments:

  1. aloloo comeynyaa haziq... nak dgr kak iza nyanyi jugak! haahah~

    ReplyDelete
  2. :r heheheh..
    jgn ella..baik jgn..hujan kang..ngan haziq takpe..

    ReplyDelete

terima kasih yer..sudi bagi komen.. :) i'm really appreciate it..