.:: Kumpul Kawan ::.

Masa berlalu..

MHI
kebahagiaan kami

Thursday, October 21, 2010

~Nama untuk si-tecit







sejak hamil 2 bulan lagi, hubby dah excited nak carikan nama untuk si-tecit. masa tu hubby cukup optimis dengan jantina si-tecit. tapi dalam masa yang sama, tetap jugak decide nama untuk jantina berlawanan.

macam-macam yang hubby fikir. nak nama mula dengan huruf apa, maksud apa dan lain-lain.

"Sesungguhnya kamu akan diseru pada hari qiamat dengan nama-nama kamu, dan nama-nama bapa kamu, maka perindahkanlah nama-nama kamu itu."
(Riwayat Abu Daud)

tapi masa tu hubby dah decide awal-awal, nama si-tecit kena ada dua perkataan sahaja. tak perlu sampai tiga. sian kat si-tecit katanya. nama hubby dah tiga patah perkataan, nanti penat si-tecit nak tulis nama sendiri.

syarat lain, hubby nak kekalkan nama 'muhammad' pada nama si-tecit kalau lelaki. kalau perempuan pula, saya nak bermula dengan 'fatin' di depannya. jadinya, kami cuma fikir satu patah nama je la untuk si-tecit.

selain tu, kami decide untuk tidak pilih nama yang susah nak disebut. berbelit lidah kata orang. bagi mengelakkan nanti orang main panggil je nama tu hingga menghilangkan maksud asal kepada nama tersebut.

dan apabila kami mula tahu jantina si-tecit ketika hamil 5 bulan, satu nama telah kami sepakati. hubby suka, saya pun seronok. kadang-kadang bila bercakap dengan si-tecit, hubby tersasul juga memanggil dengan nama pilihan tersebut. yang istimewanya, si-tecit bagi respon yang positif buat hubby rasa lebih excited.


saya --> isteri junior saya masa di kuittho dulu dah selamat bersalin 17 oktober baru ni. yang buat saya gementar, due date dia sama dengan saya, 17 november depan.

No comments:

Post a Comment

terima kasih yer..sudi bagi komen.. :) i'm really appreciate it..