.:: Kumpul Kawan ::.

Masa berlalu..

MHI
kebahagiaan kami

Friday, October 22, 2010

~Doa selusuh

doa selusuh tulisan ayah. hehe, tulisan 'doktor' versi jawi.ma la yang kata camni :D

masa balik raya puasa baru ni, luvly mom mintak luvly dad tuliskan doa selusuh (mudah bersalin) untuk saya. ma kata, tok guru mengaji dia yang bagi.


DOA SELUSUH
(ulang-ulang baca apabila terasa sakit nak bersalin)

selawat tiga kali sebelum baca bismillah

bismillahirrahmaanirrahiim.
hannatun waladat maryam.
wa maryamu waladat 'isa.
ukhruj ayyuhal maulud.
biqadratiilah.


ma minta saya hafal dulu. ayah berkali-kali pesan. JANGAN BACA IKUT ATURAN SEBELUM RASA SAKIT DATANG. maksudnya, kalau nak hafal, cuma hafal doa tu je. jangan baca dulu selawat masa menghafal doa tu. agaknya takut terbersalin awal kot. tapi takpe, doa ni pendek je dan mudah nak ingat.

secara ringkasnya, doa ni bermaksud lebih kurang begini:
hannah melahirkan Maryam.
maryam melahirkan Isa.
keluarkan wahai kelahiran.
dengan Qudrat Allah.

ada lagi satu versi doa ni saya jumpa semasa google,
ampun maaf pada empunya gambar. saya memang lupa sangat-sangat sumber asal saya ambil gambar ni. kalau tuan dia terjumpa ni, harap dimaafkan.
ayat selusuh yang saya jumpa ni, ada sedikit tambahan di tengahnya. jadi terpulanglah nak baca versi yang mana satu.


saya --> nanti nak cuba kongsi cara senaman ringkas untuk mudahkan bersalin. tapi susah sikit nak tulis sebab lagi mudah kalau ada ilustrasi.

5 comments:

  1. salam, aku pon dapat doa tu Iza..amalkan la ye....insyaAllah dipermudahkan....

    ReplyDelete
  2. salam..
    Ooo ekk..insyaAllah nanti aku baca..skrg ni pun terasa macam terngiang2 je dlm kepala, hehe..takut jugak aku klu terberanak awal..

    ReplyDelete
  3. slm Iza...best nye nk menimang chy mata...
    moga selmat semua nye ye...
    =D

    ReplyDelete
  4. salam ummi hurairah...semoga dipermudahkan oleh Allah. Mama fiyan juga tengah menunggu hari nak brsalin 2nd bb ni. jemput ke blog ya mama fiyan ya.

    ReplyDelete
  5. wsalam juliana..
    insyaAllah, smpai waktunya, juliana pun akan rasa pengalaman ni..xpe, sekurang2nya dah ada sorg bidadari syurga tgh tunggu disana.. :)
    everything happen, it happen for a reason..

    mama fiyan..
    tq sudi singgah sini..nnti sy berbalas ziarah ek.. ;)

    ReplyDelete

terima kasih yer..sudi bagi komen.. :) i'm really appreciate it..