.:: Kumpul Kawan ::.

Masa berlalu..

MHI
kebahagiaan kami

Friday, October 1, 2010

~Check-up di Pusrawi

sebelum ni, saya buat pemeriksaan ruti di klinik kesihatan tanglin. sebelum tu memang berniat nak check-up kat klinik biasa je, tapi atas beberapa faktor, hubby ajak saya ke klinik kerajaan jugak.

klinik kerajaan ni bagus walaupun jarang-jarang je jumpa doktor sebab pemeriksaannya kadang-kadang menyeluruh. takde masalah pape pun, kena minum air gula jugak, huhu. cuma yang tak tahannya, masa menunggu yang agak lama. jenuh dibuatnya. segan jugak kalau lambat sangat masuk opis walaupun ada time-slip.

untuk bersalin, saya bercadang nak bersalin di pusat rawatan islam (pusrawi), kota damansara. lokasi dekat je dengan rumah my dear bro, dalam 10 minit. in case apa-apa, senang la sikit. ada tempat nak dituju.

inipun sebab pusrawi ni klinik panel tempat kerja saya. kalau tak, pening jugak duk fikir mana nak cari ongkos bayar bil. luvly mom sebenarnya dah lama bising suruh pegi check-up kat pusrawi. sejak kandungan 28 minggu lagi. tapi ada je halangan. puasa, kemudian masuk bulan raya pulak. kemudian mintak GL, tak dapat-dapat dari PMcare.

akhirnya isnin lepas, 27 sept, sampai la jugak saya ke pusrawi. tambah-tambah hubby duk risau pasal saya terkena braxton-hicks 2 hari sebelum tu, so cepat-cepat dia ajak gi pusrawi jumpa pakar sakit puan.

lebih memudahkan kerja, kat pusrawi boleh buat check-up sebelah malam. haaa, takdelah risau lambat masuk keje. lepas maghrib je, terus kami menapak sebab memang ramai yang pilih check-up sebelah malam.

prosedur pendaftaran pun ringkas je. tak banyak kerenah. 1/2 jam menunggu, terus dipanggil jumpa doktor. so, doktor review semua rekod dalam buku merah saya. yang jadi topik hangat, pasal HB la.
"hb rendah ni. tapi takpe. jangan risau sangat."

wahh, lega dengar ayat doktor. cakap pun lemah lembut je. terpandang buku himpunan hadith atas meja doktor, lembut rasa hati. nama pun pusat rawatan ISLAM kan?

tak lengah masa, doktor terus je scan. memang ditunggu-tunggu pun.
"alahai anak ummi..cantiknya anak ummi kat dalam tu. tak sabar ummi nak tunggu sayang jenguk dunia."

alhamdulillah, semua ok. fizikal sempurna. sihat. membesar ikut umur kandungan. kaki & tangan tak henti-henti duk gerak. ligat semacam je. jantung pun aktif je duk dup-dap-dup-dap. doktor pasang speaker, untuk dengar degup jantung baby. terlopong hubby sebab dia tak pernah dengar pun sebelum ni.

berat baby pun dah mencecah 2kg. erk..agak mengejutkan! sebab berat saya tadi cuma 47kg je masa nurse suruh timbang. ingatkan lepas raya ni, naik la berkilo-kilo, tapi takde pun.

kepala baby dah kebawah. uri ok, air ketuban ok. tenang rasa hati bila doktor kata,
"perkembangan baby awak very nice. dah tau jantina belum?"

saya jawab,
"masa 5 bulan hari tu, dah nampak. tapi suami saya je sempat tengok. saya tak sempat sebab cepat sangat baby tutup dengan kaki dia."

"ok, takpe. meh saya cuba cari."

doktor pun gerakkan scanner ke sana ke sini. finally.. dalam hati,
"ummi dah nampak dah sayang punya..!"
dalam mata dah bertakung si jernih. memang sangat seronok. susah nak ungkapkan dengan kata-kata. subhanallah.

kami keluar dari pusrawi dengan hati bunga-bunga. cukup-cukup bersyukur dengan segala kurnia yang Allah berikan.

saat tu hati saya terdetik untuk berdoa,

"Ya Allah,
makbulkanlah doa pasanga-pasangan yang masih menanti kehadiran cahaya hati mereka. samada cepat atau lambat. samada mudah atau payah. makbulkanlah Ya Rahman. aku ingin sekali berkongsi rasa gembira ini bersama mereka.
ameen."


tangan pantas menaip sms, untuk dititipkan berita buat luvly mom & MIL. ini hadiah berharga untuk mereka berdua yang cukup berjiwa kental.



saya --> mohon kekuatan untuk mengharungi waktu yang masih berbaki 6 minggu.

3 comments:

  1. jaga diri baik2 tau...
    tak sabar nk tunggu baby keluar...:D
    harap semuanya ok..

    ReplyDelete
  2. asleenda..
    insyaAllah..thanks..
    iza laaagi tak sabar, hehe.. :rainbow

    P..
    u too.. ;)

    ReplyDelete

terima kasih yer..sudi bagi komen.. :) i'm really appreciate it..