.:: Kumpul Kawan ::.

Masa berlalu..

MHI
kebahagiaan kami

Wednesday, October 27, 2010

~2nd checkup @ pusrawi

update baby : 36 minggu 6 hari

malam kelmarin, pemeriksaan kali kedua di pusrawi. dari petang lagi dah cukup excited, maklumlah nak 'jumpa' baby.

so, pukul 7.45 malam dah terpacak dalam pusrawi. macam biasa, nurse akan timbang berat dan ambil bacaan tekanan darah. haaaaaaaa, finally.. berat saya cecah jugak ke 50kg. senyum lebar je masa nurse cakap dah naik 3kg berbanding 4 minggu lepas. selama ni rate naik dalam 1kg je sebulan.

tapi takde pulak nurse suruh amik urine & takde pun check darah. sebelum tu nurse ada tanya kandungan dah berapa minggu. jadi, saya bagitahu dah masuk 37. lepas tu dengar dia cakap,
"kalau camtu, tak payah la."
mungkin merujuk pada urine test & darah la kot.

pegi kat hubby, tayang 5 jari kat dia. bangga la konon. :D astaghfirullah, ni la gayanya orang tak pernah cecah berat badan ke angka 50. isk, isk..layankan je la ye wahai suami.


masuk jumpa gynae. gynae review balik laporan check up bulan lepas. tanya khabar. tanya kaki bengkak ke tak. ada sakit mana-mana tak. selera makan macam mana dll. ada pening tak.

gynae yang saya jumpa ni sebenarnya lelaki, dr zulkhairi. sangat tenang orangnya. cool je. memang takde rasa debar-debar pun kalau jumpa dia. yang penting, takde momokkan saya dengan cerita-cerita menakutkan macam risiko tumpah darah ke kalau hb rendah, susah nak bersalin ke dan macam-macam lagi. agak berbeza sikit dengan keadaan kat klinik kerajaan. berdasarkan pengalaman saya la.

tapi semalam muka dia berkerut sikit bila tengok berat saya. tapi masih kawal percakapan sambil senyum,
"berat banyak naik ni. selera tinggi ye? raya sangat kot ni. ni kena jaga makan sikit. tapi jangan diet pulak."

aisey, abis hilang excited pasal naik berat sampai 50kg tadi. hehe.

alhamdulillah, yang lain-lain semua ok. saya cakap kaki selalu bengkak, tapi gynae cakap ok sebab tekanan darah pun takde tinggi sangat. 101/66.

tiba bab paling best.. scan si-tecit sayang ni. dah makin membesar. dari berat 2kg dah naik ke 2.7kg. patutlah perut dah rasa sendat je skrg. si-tecit dah makin besar tapi ruang tak berkembang mana.

kepala si-tecit kekal kat bawah. sama macam bulan lepas. ikutkan gynae, kedudukan kepala masih tinggi dan lambat lagi nak engange.
"so, dari yang doktor nampak, agak-agak bila dia nak engange?"
senang saya & hubby nak bugdet masa. dan mudah juga la pada luvly mom & dad serta luvly PIL nak buat perancangan.
"dalam pertengahan bulan jugak ni. tak jauh la dari due date. tapi apapun, kita bersedia je untuk apa-apa kemungkinan. tak mustahil engange lagi awal."

alhamdulillah, hasil pemeriksaan boleh dikatakan semua ok. tapi konfius jugak.. agaknya kalau dah masuk 36 minggu keatas, memang takde check urine dengan darah ek? ke kat pusrawi je camni? mungkin jugak kan.. lain tempat, lain cara.
ok..ok.. tolong jangan cakap something yang boleh buat saya rasa serba tak kena ye. huhu. takmau dah pening-peningkan kepala untuk sebarang kemungkinan yang negatif. saya nak teruskan rasa yakin dengan gynea saya sekarang ni. :P

masa check up bulan lepas, gynae takde bagi apa-apa ubat @ vitamin. saya cuma makan saki baki obimin yang ada dalam simpanan je. so kali ni, saya yang tanya gynae.
"pasal vitamin, camne ye doktor? ada suggestion tak untuk saya makan?"

jawapan gynae sangat seronok untuk didengar bagi seseorang yang tak suka makan ubat,
"saya rasa, awak dah tak payah makan apa-apa vitamin dah. bimbang baby besar. lagipun badan awak kecik je. keadaan awak pun ok, jadi awak makan macam biasa. banyakkan sayur dan minum banyak air. minum susu. kita jumpa lagi 2 minggu k."

pesanan akhir doktor, macam kita selalu baca dekat mana-mana sumber internet @ majalah @ dengar dari orang dah ada pengalaman..
  • keluar air ketuban
  • bleeding
  • berlaku kontraksi
    tapi kena betul-betul kenalpasti samada palsu atau kontraksi betul.



  • ..dapat je salah satu dari tanda ni, terus pergi hospital. jangan tunggu-tunggu. hehe, so saya serahkan 'tugas' tu pada hubby.



    saya --> ayah si-tecit ni beria-ia pujuk anak dia supaya lahir on due date. sebab nak cipta sejarah lahir hari raya haji. ye la, sebab ayah lahir 1 syawal. ummi je takde tarikh best masa lahir.

    No comments:

    Post a Comment

    terima kasih yer..sudi bagi komen.. :) i'm really appreciate it..