.:: Kumpul Kawan ::.

Masa berlalu..

MHI
kebahagiaan kami

Friday, August 13, 2010

~Dia kembali lagi


- sesuai sebagai checklist dalam bulan mulia ni -


ramadhan kembali lagi.. :)

alhamdulillah, tahun ni dapat merasa berpuasa bersama hubby tersayang. sebelum menjejak bulan mulia ni, selalu saya terfikir entah macam mana keadaannya pun, tak tahu la. saya ni dah la jenis tak bersahur masa bujang dulu. tapi sekarang takleh la kan nak buat perangai macam tu. kena fikirkan suami dan paling penting, si-comey-dalam-perut ni.

tapi alhamdulillah, dah pun masuk hari ketiga. rasanya ok la kot.

hari pertama
berjaya bangun sahur pukul 4.30 pagi. masak nasi dan cuma panaskan lauk semalam. hubby cuma order air sunquick. saya pulak buat susu suam. kejutkan hubby pukul 5 pagi. makan-makan, minum-minum, settle pukul 5.30. tak lupa 3 ulas kurma. bekalan untuk si comel kat dalam perut ummi ni.

sepanjang hari,
si-comey-dalam-perut saya ni asyik je menendang-nendang. lapar agaknya. walhal semalam dah pesan banyak kali,
"esok kita dah mula puasa ye sayang. kena puasa sebulan. bukan selang sehari atau seminggu sekali macam ummi dah pernah buat sebelum ni. banyak ganjaran kita dapat kalau kita ikhlas. baby kena tahan tau."

tapi tiba waktu berbuka, terpaksa main 'tunjuk-tunjuk' kat bazar. saya punya la rasa tak larat sampai terketar-ketar badan. tambahan pulak badan dah ada unsur-unsur demam dek penangan suntikan kancing gigi pada paginya.


hari kedua
hubby dah taknak makan nasi masa bersahur. kurang selera katanya. so, menu paling simple, telur mata dengan roti. haa, amik.. mak buyung habiskan 4 keping roti, segelas susu, segelas jus oren, 2 gelas air masak. plus ngan kurma. bekalan taknak bagi badan penat sangat macam semalam.
tapi sudahnya, terpaksa ambik emergency leave semalam. ada hal kecemasan.

waktu berbuka, hubby mintak masakkan nasi goreng. buat sambal kentang campur ikan bilis dan goreng ayam. untuk kuih, buat 4 set sandwich sardin. tapi bila berbuka je, dah kenyang makan sandwich. langsung tak sentuh nasi goreng. nak tidur, baru la pulun sepinggan nasi goreng. itupun hubby paksa.


hari ketiga
tak bangun sahur! tu pun hubby terjaga pukul 5.40 pagi. huhu, sangat sadis rasanya. pagi-pagi dah marah kat hubby sebab dia silent mode kan telefon saya. memang perangai dia, suka silentkan telefon saya if dia nak main game kat dalam tu. tapi dah lepas main, lupa nak turn on volume tu semula. sudahnya, alarm langsung tak bunyi. saya memang takde jam loceng sebab telefon saya boleh setkan 3 alarm. pkul 4.30, 4.45 dan pukul 5 pagi. geram je dibuatnya.
hubby cakap dia ada terjaga pukul 5 pagi, tapi entah camner boleh terlelap balik. tapi bila dia mula buat muka orang bersalah, terus hilang marah saya. hehe. jangan buat lagi tau lain kali.

masa solat subuh tadi, tak putus-putus saya panjatkan doa agar dipermudahkan urusan berpuasa hari ini. alhamdulillah, dalam ofis ni cuaca sejuuuk je. tambahan dengan hujai renyai-renyai di luar sana. jadi, perut takdelah berirama sangat.
si-comey-dalam-perut pun behave je hari ni. kadang-kadang je dia main tendang-tendang minta perhatian.

tengahari tadi dianjurkan solat tasbih di surau utama. mula pkul 12.45. tapiiiiiiiii...saya tak pergi. dah dekat pukul 1.45 tgahari, baru terasa rugi.
"nape la aku tak pegi?"
peluang bukan dtg selalu. tetiba berazam nak buat malam ni kat rumah. boleh percaya tak? *ting!!*


pengisian rohani
tak perlu diwar-warkan kan? cuma nak share, saya cuma solat terawikh kat rumah. hubby ke surau. hubby bagitahu, imam terawikh terdiri dari budak tahfiz. bacaan surah panjang-panjang. so dia bimbang saya tak larat kalau kena berdiri lama-lama. katanya, better saya solat kat rumah je. kalau tetiba nak solat duduk ke, takdelah segan sangat.

terima kasih untuk kakChik atas perkongsian mengenai cara mengerjakan solat terawikh secara berseorangan. boleh rujuk di entry INI.

satu lagi perubahan yang saya lalui, semangat nak membaca kalam Allah makin bertambah-tambah. memang lain macam sangat. secara purata, setengah juzuk mengambil masa antara 30-40 minit. tapi bergantung jugak pada surah apa yang dibaca. kalau jenis surah yang agak susah macam surah Maryam, takleh la kot purata masa macam ni.

semoga saya dapat terus istiqamah sepanjang bulan ramadhan ini. syukur sangat dapat lalui pengalaman mengandung dalam bulan mulia macam ni. ramai yang cakap, ibu hamil ni sangat-sangat beruntung. ia kesempatan yang amat baik mendidik si kecil dari dalam kandungan untuk mengenal pencipta-Nya. subhanallah.


saya --> berazam sungguh-sungguh nak penuhkan kuota puasa tahun ini. moga diperkenankan, ameen.

3 comments:

  1. insyaAllah..
    mmg beruntung prgnant time pose ni..dpt didik si ekcik skali..awal2 dh bljr pose..hehhe sweet kan..

    ReplyDelete
  2. samola ngan p jugek. azam nak full pose tahun ni. same2 la kite. amin :D

    ReplyDelete
  3. yana,
    alhamdulillah. tak semua org dapat rasa pengalaman camni. so rebut peluang sebaik-baiknya.. :)


    P,
    jom..jom..
    ameen..~

    ReplyDelete

terima kasih yer..sudi bagi komen.. :) i'm really appreciate it..