.:: Kumpul Kawan ::.

Masa berlalu..

MHI
kebahagiaan kami

Tuesday, August 17, 2010

~Catatan hati

"sekarang ni memang musim ek?"

statement takleh tahan betul.
tapi bukan sorang dua yang cakap macam tu. saya dah dengar dari byk mulut. dan kalau di perhatikan, memang takleh nak nafi.

saya takyah tengok jauh, cuma tengok dalam ofis ni je.
ada 3 orang mak buyung tengah menghitung hari. jarak pun cuma sebulan antara satu sama lain.
sorang due awal bulan 10.
saya due pertengahan bulan 11.
wife kepada opismate ni pulak due akhir bulan 11.
lagi sorang pulak due awal bulan 12.
latest, ada lagi sorang yang dah sah hamil 9 minggu. insyaAllah due bulan 3 tahun depan.
see?

tu tak termasuk lagi kat department-department lain.
kat department sebelah, ada sorang due awal bulan 10.
tapi yang pastinya, pemandangan melihat 'mak buyung' ni dah jadi pemandangan normal dalam masa terdekat ni. kawan-kawan bloggers pun dah ramai sedang mengharung pengalaman yang sama.
alhamdulillah, rezeki masing-masing kan?

dikalangan kawan-kawan saya pun, alhamdulillah ada tiga empat orang yang 1 kelab ngan saya. siap ada yang sama due lagi ngan saya. jadi, senang nak berkongsi info dari segi pengalaman masing-masing, kongsi maklumat tentang penyusuan eksklusif dan dari segi persiapan menyambut orang baru. ye la, masing-masing pun baru melalui pengalaman pertama kali.

.
.
.

tapi, pada yang masih menanti, jangan rasa kecewa. jangan bersedih hati sangat. semuanya Allah yang aturkan. Dia Maha Mengetahui mana yang terbaik pada hamba-hamba-Nya. saya pernah melalui pengalaman 'menunggu' itu dulu. walaupun cuma tiga bulan tempoh menunggu tu, tapi pada saya, ia memang agak menyakitkan. sukar untuk menjawab soalan demi soalan yang diasak. jadi, saya memang cukup-cukup tabik spring admire & kagum pada sesiapa yang masih menanti dan menanti. ketabahan dan kesabaran memang dah jadi satu elemen penting sebagai pengubat duka. InsyaAllah, satu hari nanti pasti dimakbulkan jua doa :)


sebenarnya, pengalaman hamil ni bukan semuanya indah. bukan setakat seronok dimanjakan dan diberi perhatian yang lebih. sakit sana sini. muntah, loya, mabuk, dah jadi mainan harian. tapi alhamdulillah, saya tak melalui semua tu. mungkin Allah memberi dugaan dalam bentuk yang lain kepada saya.

saya cuma kerap demam pada waktu malam di awal-awal kehamilan dulu. mungkin demam untuk sesuaikan diri dengan dunia kehamilan kot. dan skit-sakit di beberapa bahagian abdomen. lebih kepada lenguh sebenarnya. tapi semuanya sentiasa di bawah kawalan.


sungguh! betul bagai dikata, sepanjang hamil, kita akan rasa terduga dengan pelbagai cara. termasuk pengalaman saya terjun dari komuter. tapi saya hadapinya sebagai sebuah pengorbanan dan kaffarah atas segala dosa saya selama ini. satu demi satu masalah menimpa. namun saya & hubby 'telan' walaupun pahit. sedaya mungkin, kami cuba selesaikan semua perkara tersebut tanpa menyusahkan orang lain. kami katup mulut serapat-rapatnya dari pengetahuan family & kawan-kawan. saya cuma luahkan kat blog sebab taknak terlalu memendam rasa. lagipun, family saya tak ramai yang tahu pasal kewujudan blog ni

Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya.
(Al-Baqarah ayat 286)


kadang-kadang saya 'ter'mengeluh juga tanpa sedar. rasa tak kuat. rasa hilang upaya. tapi hubby cukup tabah. sedaya upaya dia cuba untuk bersikap cool. sambil cuba usahakan selesaikan semuanya. saya pujuk hati yang Allah cukup menyayangi kami 'bertiga'.

tapi, alhamdulillah. kebahagiaan tu tetap ada. berselang seli datang dalam hidup. apatah lagi dikelilingi dengan insan-insan yang luar biasa hebatnya pinjam ayat dr. hm tuah jap, hehe. dan.. terima kasih ya ramadhan, wahai bulan penuh kerahmatan. saya cukup merasa tenang sepanjang 7 hari berharga ini.

sekarang, membuak-buak keinginan untuk melihat cahaya mata kami lahir. kami ingin dia tahu, dia la lambang keutuhan kasih sayang kami berdua.



saya --> takleh nak view followers. taktau nape. line slow kot. terima kasih pada followers baru. nanti saya berulang tandang :)

No comments:

Post a Comment

terima kasih yer..sudi bagi komen.. :) i'm really appreciate it..