.:: Kumpul Kawan ::.

Masa berlalu..

MHI
kebahagiaan kami

Wednesday, August 25, 2010

~Aku seorang isteri dan seorang anak

entry lapuk
write : 23rd aug 2010
publish : 25th aug 2010
___________________________________________________________________________________


weekend.

tak balik sungai besar.
dan tak pergi parenting expo kat midvalley.
sebab? takyah disebut, nanti bikin banjir di pelupuk mata.

sabtu.
saya bersikap sedikit biadap dengan hubby. bukanlah biadap sangat, cuma mampu buat dia kecik hati dengan isteri dia ni. huhu. dah nyesal dah.

untuk berbuka, hubby request nasi ayam beserta begedil. ok, senang sikit dibuatnya. tak payah nak fikir-fikir nak masak apa. kalau dia jawab,
"masak la pape pun. semua abg makan."
haa, memang pening la kan nak fikir.

dan hubby request jugak sambal nasi ayam resepi MIL. so, saya sms MIL. lebih kurang sama macam yang saya pernah buat, cuma terkurang 1-2 bahan dan MIL didihkan sambal tu atas api untuk seketika. selama ni, saya main kacau atas darat je.

masuk waktu berbuka, saya minta hubby rasa sambal tu. hubby komen, tawar. garam ok tapi kurang gula. so saya ambik bekas gula dengan niat nak tambah on da spot je gula kat dalam sambal tu. tetiba hubby macam...
"erkk.."
sambil mata dia terarah ke dapur gas.
saya macam sendiri faham, seolah tu tanda hubby nak suruh saya tambah gula dan didihkan lagi sekali sambal tu kat atas api.

serentak masa tu saya jadi geram. dalam hati membentak,
"perlu ke??"
dalam mulut baru masuk seulas kurma dan seteguk susu. tambah lagi dengan penat memasak.
saya tuju ke dapur, sambil hubby duk panggil-panggil & cakap takyah panaskan. tapi saya buat tak dengar. sampai hati bini dia ni kan?

masa makan, saya diam walhal selalunya saya la yang becok duk bercerita itu ini kat hubby. hubby cuba redakan suasana.
"abg pandang kat dapur tadi bukan nak suruh kacau atas api lagi sekali. cuma nak tanya, kot-kot ada saki baki sambal lagi dalam periuk atau tak? if ada, tambah la gula sekaligus dengan yang dalam mangkuk ni. tak payah la nak tambah dua tiga kali kan?"

saya tetap diam.
walaupun dalam hati, saya akui memang betul kata-kata hubby tu.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
malam tu, saya jadi lembik. cukup 2 kali muntah, semua makanan yang saya makan keluar balik. terawih kemana, mengaji pun ntah kemana.

esoknya kembali ok. tapi semua benda saya buat serba tak kena walaupun dah boleh mesra macam biasa dengan hubby. hubby pun nampak ok, tapi entah kenapa...

siang ikan dua ekor pun, tangan boleh terkena pisau. dalam pulak tu.
nak ambil baju dalam almari pun, boleh terkepit tangan. melecet jugak la jari dibuatnya.
masa sapu sampah, boleh pulak jari termasuk serpihan buluh dari penyapu.
tengah-tengah duduk atas sofa pun, tetiba kaki boleh kejang. siang hari tu. selalunya kena waktu malam je.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

semua tu buat saya terfikir sesuatu. malam semalam, sambil makan rojak buah ngan hubby, saya sebut satu persatu hal yang berlaku walaupun cuma benda remeh temeh. kemudian, saya cakap kat hubby,
"urrmm, ni mesti sebab org ada dosa wat pape ni. abg kecik ati lagi ek ngan org? ada marah org ye pasal semalam?"

hubby diam. 10 minit dia ambil masa.

"dalam dua hari ni ada telefon ma tak? ada tanya khabar ma? ada tanya ma berbuka apa? rasanya takde kan? last call rasanya ari jumaat, betul tak?"

hati saya bagai dihentak batu yang besar.


.

.

.

walaupun setelah berkahwin, tugas kita bukan hanya terhad dalam menjaga hati suami. hati ibu juga perlu dijaga.
keredhaan sebagai isteri, hak pada seorang suami. dan keredhaan sebagai seorang anak, masih terletak pada ibu serta MIL. juga tak lupa pada ayah dan FIL. kalau terasa macam ada yang tak kena pada diri, cepat-cepat muahsabah diri. di mana silap kita?

elakkan dari bersikap ego. tak jatuh maruah kita jika memohon maaf pada mereka walaupun mungkin tiada silap. tapi, sekali mereka terluka dengan kita walau hanya sebesar zarah, dosanya tanggung la sampai akhirat kelak jika tiada ampunan buat kita.


saya --> bukan membuka pekung di dada. cuma mengharapkan agar coretan ini buat saya beringat-ingat di masa akan datang.

1 comment:

  1. TERIMA KASIH SUDI MENGINGATKAN.. SOB SOB.. SEDIH LA.. NASEB BEK DOK NGN MAK LAGI..HARI2 LEH PELUK MAK..HEEHEH~

    ReplyDelete

terima kasih yer..sudi bagi komen.. :) i'm really appreciate it..