.:: Kumpul Kawan ::.

Masa berlalu..

MHI
kebahagiaan kami

Wednesday, August 19, 2009

~Lack of ideas

one of blogger's problem is..lack of ideas!

sesekali terasa ingin menulis mengenai peristiwa. apa yang berlaku hari itu? dengan siapa saya bercakap? dimana saya ketika itu? bila berlaku?
hakikatnya, baru saya sedar. kegiatan harian saya hampir sama sahaja setiap hari. terutama pada hari bekerja.

  • sekitar 5.45 pagi - 6.15 pagi
    bangun dari tido.
    khidmat kendiri.
    solat subuh.

  • 7.00 pagi
    turun bawah.
    kalau sempat, sarapan.
    layan athirah siapkan diri dengan uniform sekolahnya. perlu disikat rambutnya, di sapu krim pada muka. dibedak. dipakaikan losyen di tangan dan kaki. dan dipakaikan tudung. manjanya mengalahkan si kecil amirul.

  • sekitar 7.10 pagi - 7.20 pagi
    bertolak ke pejabat.
    sempat la termenung dalam kereta sekejap.
    berfikir tentang kerja-kerja yang perlu disiapkan hari itu.

  • sekitar 7.50 pagi - 8.10 pagi
    sampai di pejabat.
    kalau tak puasa, buat nescafe panas secawan.
    buka SAP program, emel, blog. ada mood, buka fs dan fb sekali.

  • 8.30 pagi
    mula waktu pejabat. main-main dengan koding. ubah, tambah itu ini. ada error. kalau tak ada error, terus run. tapi data pula tak keluar. rasa macam program dah ok, bagi kat tester. bila dah test, banyak lagi salah sana sini. ubah lagi, dan lagi.
    *sampai sekarang saya masih tak percaya yang saya ni bekerja dengan koding. benda yang paling saya tak suka masa belajar dulu. tapi sekarang, inilah mata pencarian saya.*

  • 1.00 tengahari - 2.00 petang
    lunch hour.
    kadang-kadang saya makan, kadang-kadang tak makan pun. kalau makan, selalunya tapau. kebanyakan rakan pejabat, semuanya tapau. jarang makan kat kedai. dapat la jimat duit dari beli air. lagi satu, malas nak berebut meja makan sebenarnya.
    makan di pejabat sambil baca cerpen di penulisan2u. masa ni la baru sempat nak blog-hopping blog rakan-rakan. wajib baca entri yang ada, cuma kadang-kadang jarang bagi komen. takpun, merayau di fb (tapi tak pandai sangat guna fb. apa punya budak IT laa..)

  • sekitar 6.00 petang - 6.30 petang
    bertolak balik ke rumah. dengan membawa balik segala keletihan. selalu je tertidur dalam perjalanan, buat my dear bro selalu je jeles, hehe. dah nama pun bawa kereta kan?

  • 7.00 malam
    sampai di rumah.
    khidmat kendiri.
    solat + mengaji.

  • sekitar 7.50 malam - 8.05 malam
    ajar athirah membaca al-Quran.
    setiap hari, saya paling suka part ni.
    athirah dah makin rajin mengaji. kadang-kadang saya minta dia baca 5 kali sahaja, tapi selalunya dia akan tambah lagi bacaannya hingga dia betul-betul puas hati. dia akan pastikan tiada sebarang kesalahan pada bacaannya. bacaan pula, berlagu-lagu. my dear bro selalu je tersenyum kalau dengar anak dia tu mengaji. cuma kadang-kadang, kalau dah datang sindrom M athirah, dalam seminit, ada la 10-12 kali dia menguap. tanda la tu!

  • 8.30 malam
    makan malam. selesai makan, bantu bibik kemas dapur.
    *bibik ni baru 2 bulan bekerja di rumah tu. dia agak segan kalau saya pun sibuk basuh pinggan,lap meja, menyapu bagai. tengah-tengah saya membasuh, boleh aje bibik tarik tangan saya, basuhkan dan lapkan. kemudian ditolaknya saya masuk ke dalam rumah. isk, isk, isk.*

  • 9.00 malam
    tolong anak-anak buah buat kerja rumah. atau buat revision. tambah-tambah along bakal menghadapi upsr nanti.
    kadang-kadang dah jadi 'guru tuisyen' lagaknya saya ni. sains, bahasa melayu, matematik, bahasa inggeris, islamic studies, arabic, computer & application, semua dibantainya mereka tanya saya. terpaksa la makcik diaorang ni belek-belek kamus, belek-belek buku rujukan, perah otak. nak tanya dengan ibu abah diaorang? jangan harap. kadang-kadang budak-budak ni tak percaya & tak faham dengan jawapan yang diberikan sebab dijawab dalam bahasa yang 'tinggi'.

    bahasa melayu,matematik dan computer & application, insyaAllah jarang bermasalah pada saya.

    sains, saya guna talian hayat dari my dear sis di terengganu. lancar je jawapan dia. nama pun pemeriksa kertas sains upsr.

    arabic, guna talian hayat dari my dear sis di muar. diploma kesusasteraan arab yang dia ada, selalunya dapat membantu walaupun kini bergelar guru bimbingan kaunseling.

    adakalanya, saya gunakan khidmat streamyx. mengorek maklumat dari seluruh pelosok internet.

    sambil-sambil di meja belajar, sambil-sambil mata saya jeling tengok tv. hehe, itu harus.

    sudahnya kalau tiada jawapan mampu saya bagi, malu-malu saya jawab,
    "chik tak tau la jawapan dia. tanya cikgu la esok ye."


  • sekitar 10 malam - 10.30 malam
    biasanya budak-budak semuanya dah masuk tidur. saya pun sama la. tengok tv sorang-sorang, mengantuk jadinya. kadang-kadang masa ni la saya ambil kesempatan baca mana-mana buku yang saya beli. tapi, selalunya saya kalah dengan mata sendiri!


  • maka berakhirlah hidup saya sehari-hari. rutin yang sama hampir setiap hari.
    hari minggu, jadual berubah sikit je. lokasi, selalunya hanya di rumah.

    adakalanya saya rasa macam takde life. hanya berputar pada paksi yang sama. nak keluar hujung minggu? hmm..memang jarang. kecuali hal-hal penting sahaja. sebab tu selalu je ada 'orang' makan hati dengan sikap saya.


    saya --> akhirnya, dapat satu entri. hehe.

    1 comment:

    1. Salam...
      semoga akak terus berjaya dalam kerjaya yg akak ceburi..TAHNIAH...
      (^_~)v

      ReplyDelete

    terima kasih yer..sudi bagi komen.. :) i'm really appreciate it..