.:: Kumpul Kawan ::.

Masa berlalu..

MHI
kebahagiaan kami

Thursday, July 16, 2009

~Tiba-tiba rasa macam nak risau

al-kisah.

jumaat lepas, ma dan ayah sampai dari terengganu. saya macam biasa, cukup berbunga-bunga rasanya hati. dah seminggu lebih mereka pulang dari tanah mekah, tapi saya baru berpeluang jumpa kedua-dua permata hati saya ini.

sabtu, keluarga bakal mentua saya bertandang ke rumah bagi menetapkan tarikh nikah saya & my dear hamba Allah secara rasminya *alhamdulillah*. semasa bersalaman dan berpelukan dengan bakal adik ipar, spontan mulut dia berbunyi,
"eh, apsal rasa macam makin kurus ni?"
kemudian bila bersalaman dengan bakal mak mentua pun, sama juga responnya.
alamak!

5-6 jam sebelum keluarga bakal mentua datang ke rumah, saya baru je menjalankan operasi timbang berat badan. beramai-ramai dengan anak-anak buah. berat saya 43.5kg. isk, turun 0.5kg dalam tempoh 2 minggu. anak-anak buah pun lagi berat dari makcik dia ni. tak pasal-pasal saya jadi bahan gelak. tapi masa tu rasanya masih lagi rasa senang hati.

tapi bila bakal adik ipar & mak mentua dah tegur macam tu, tiba-tiba rasa macam kurang selesa. dalam hati asyik mengulang ayat sama,
"kurus sangat ke aku?"
my dear hamba Allah pun selalu tegur. tapi bila masa ntah dia menilik yang saya ni kurus. kitaorang ni nak jumpa sebulan sekali pun payah, hehe. kalau diikutkan dengan ketinggian lebih kurang 160cm, BMI saya memang termasuk dalam kategori underweight. cuma selama ni, saya memang tak ambil port sangat. kurus pun kurus la. tapi bila dah ramai menegur, rasanya perlulah dilakukan sesuatu.


sebelum ni, pernah saya menulis mengenai pengalaman saya sebagai si kurus di dalam entri ~Alahai si kurus. bila telinga terlalu diasak pertanyaan mengenai kurus, jawapan yang sedikit menyelamatkan adalah kadar metabolisme saya yang agak tinggi. dan yang pastinya saya sihat walau sedikit bermasalah dengan tekanan darah yang agak rendah. selebihnya, alhamdulillah.


menyingkap mengenai selera makan, saya memang kuat selera. sewaktu zaman berlarian-berkejaran-dalam-bilik-kuliah di UMT dulu, saya selalunya jadi tong sampah penyimpan makanan. kalau makan di kedai dengan adik-adik kosmate, saya akan habiskan mana-mana makanan yang mereka tak mampu habiskan. dari duduk di rumah sewa sampailah berpindah masuk ke hostel, itulah kerja sambilan saya. selalunya bila nak bertukar pinggan kosong saya dengan pinggan mereka yang masih ada makanan, mata kami melilau melihat keliling. kot-kot ada orang perasan. malu la saya kalau orang tahu saya kuat makan kan? dan malu lah mereka kalau orang tahu mereka makan tak habis :p
kadang-kadang sempat saya tapau lagi sebungkus laksa penang @ mee goreng mamak. bekalan untuk makan di tengah malam.

di rumah pula, my dear bro panggil saya alam flora @ majlis perbandaran. semua saya sapu.
tak ada pula rasa macam sebu perut. lidah saya menerima semua jenis rasa makanan. ayam, daging, ikan laut, ikan sungai, sayur mayur, ulam ulaman, rempah ratus. saya tak tolak. tiada istilah pilih kasih. pendek kata, jarang sangat la ada makanan yang terbuang macam tu aje.

bak kata pensyarah fakulti sains makanan, saya ni pembazir. sebab makan banyak-banyak, akhirnya hanya diproses untuk jadikan bahan perkumuhan sahaja. badan tetap kurus.

saya perasan, badan saya memang sukar untuk naik berat. tapi cukup senang untuk hilang berat. setakat 0.5kg, boleh hilang dalam tempoh seminggu. paling maksimum, hanya mencecah 47kg. tapi hanya mampu bertahan dalam sebulan. apapun, usaha saya sekarang ni, hanya untuk mengekalkan berat sedia ada. by hook or by crook. jangan nanti ada pengantin keding duk tersengih-sengih atas pelamin. isk, for sure tak cantik punya.


tapi sekarang..


selera makan saya dah makin berkurang. seingat saya, keadaan ni berlaku dalam 4-5 bulan terakhir ini. saya tak tahu di mana silapnya. hanya cukup dengan sepinggan nasi terutama makan malam. lebih dari sepinggan, perut mula sebu. makanan macam ditolak-tolak untuk terkeluar semula. perut saya dah tak macam dulu. ada waktu-waktunya, sampai 2 hari tak menyentuh nasi. hanya air. perut rasa lapar, tapi selera seolah terkubur.


lihat. saya sudah terasa seperti hampir 'kehilangan' satu nikmat dunia.


i need to do something. help..!


saya --> afidah,
we're in the same boat. masalah situasi kita sama la.
saya2 --> ni la masalah kalau jarang update blog. sekali menulis, tu dia..panjang berjela. melalut jadinya. isk,isk, isk.

12 comments:

  1. cane ek nk settle prob kite nih ek?

    nota kaki : panjang berjela pn xpe.. sy setia mmbace citer terbaru awk (~o^) kem slm kt parents ye.

    ReplyDelete
  2. aduh..jangan pernah berhenti mencari penyelesaiannya~

    ReplyDelete
  3. afidah,
    hhehe..
    fikir..fikir..
    org lain sibuk nak turunkan berat..kita sibuk nak naikkan berat..

    p/s: tq dear.. :D
    insyaAllah nnti sy bgtau parent sy..

    ReplyDelete
  4. zara,
    owhh..saya tak dapat ikut jejak zara untuk mencintai sawah.. :P

    ReplyDelete
  5. mslh iza skrg same cam org pnye adik..dulu tembam..ble skali dah kuwus ssh nk naik blik...skrg dh ada baby lg teruk...
    keding...adoyaiii..

    ReplyDelete
  6. kak iza..

    beli la susu weight gain! hehe ;p

    ReplyDelete
  7. Salam.... Kurus ada makne tu... tak lama lagi, boommmm semula la tu...hehe

    ReplyDelete
  8. tak apa kurus skrg, akan dtg tak tahu lagi cemana. tapi ada juga org yg jenis dianugerahkan ngan tubuh yg kurus, it's better compared to orang yg tubuhnya senang naik.... lagi sedih

    ReplyDelete
  9. asleenda,
    alamak!camtu ek?aiyok..


    ieka,
    akak dah penah minum pun weight gain tu..tapi takde bg kesan apa2 pun..duit je habis.. :P

    ReplyDelete
  10. KSPulau,
    wsalam..selamat dtg..hehe, hope camtu la..tapi bakal mak mentua dah cakap sblm, badan iza ni mmg susah nak naik kot..just wait n see nanti.. =)


    maksu,
    urm..betul jugak tu..at least, bersyukur la kan dgn apa yg ada..hehe..

    ReplyDelete
  11. TAHNIAH...dah dkt dah nie
    bila tu??jgn lupa jemput :D

    ReplyDelete
  12. wan,
    thanx dear..insyaAllah klu takde aral, awal disember nnti.. =)
    insyaAllah, msti sy jemput nnti..

    ReplyDelete

terima kasih yer..sudi bagi komen.. :) i'm really appreciate it..