.:: Kumpul Kawan ::.

Masa berlalu..

MHI
kebahagiaan kami

Friday, July 31, 2009

~Kenapa chik?

watak 1 : athirah (si cilik 6 tahun)
watak 2 : chik (si makcik)
lokasi : depan televisyen
waktu : 8.30 - 10.30 malam

melayan keletah athirah memang memerlukan sedikit kesabaran. bila otak dia ligat berfikir, mulutnya akan memuntahkan segala jenis soalan. kenapa, kenapa, dan kenapa? dia cuma akan berhenti bertanya bila dia benar-benar merasa puas.

semalam, kedua-dua abangnya demam dan dibawa ke klinik. dek kerana kebosanan menunggu, bermacam-macam soalan perlu saya jawab.

"chik, kenapa lama sangat abah ibu bawak along angah pegi klinik?"

"sebab patient ramai kot."

"kenapa ramai patient?"

"sebab sekarang musim demam." (ini kalau sebut pasal h1n1, mesti lagi banyak soalan)

"kenapa sekarang musim demam?"

"sebab ada virus bahaya sedang tersebar sekarang."

"kenapa ada virus bahaya?"

"virus bahaya tu datang dari khinzir. sebab tu ibu suruh kak thirah pakai mask bila pegi sekolah."

"kenapa kena pakai mask?"

"sebab kalau pakai topeng, susah la nak dapat jangkitan virus tu."

"tapi kak thirah tak suka la pakai topeng tu."

"kenapa tak suka?"

"sebab tutup mulut. susah nak bercakap."

"kenapa susah nak cakap?" (saya dah merampas hak bertanya dari dia)

"sebab dia tutup mulut la. ala, kenapa chik banyak tanya sangat ni?"

"Oooo, kak thirah tanya macam-macam, chik jawab tak?"

- tersengih -
"jawab. tapi chik, nape lama sangat diaorang pegi klinik ni?"

"tadikan chik dah jawab, patient ramai."

"chik nampak ke?"

"tak. tapi chik agak je la. biasanya kan kejap je ibu abah pegi klinik. "

- saya ngantuk -
"chik penah pegi klinik?"

"jarang"

"kenapa jarang?"

"sebab chik jarang sakit." (padahal tak suka makan ubat)

"bila kali terakhir chik pegi klinik?"

"lupa la kak thirah."

-mata saya makin ngantuk-
"kenapa chik lupa?"

"sebab chik tak ingat."

"kenapa chik tak ingat?"

"sebab chik lupa."

"kenapa chik lupa?"

- dah mamai -
"sebab chik tak ingat."

"kenapa chik tak ingat dan lupa?"

- hah??! -
"kak thirah..!"

"hehe. ok..ok..chik ngantuk ek?"

- saya dah tertidur. soalan seterusnya, bibik yang jadi mangsa. aduhai. -


saya --> kalau boleh, saya nak jawab setiap soalan dengan jawapan yang berilmiah. supaya secara tak langsung dapat bagi info pada athirah. tapi, adui..saya gagal la semalam.

2 comments:

  1. mesti bijak si athirah tu bile da besar nih..hehe

    ReplyDelete
  2. ameen..
    insyaAllah, mudah2an..
    cikgu dia pun cakap, dia byk tanya..smpai tak terlayan..heheh

    ReplyDelete

terima kasih yer..sudi bagi komen.. :) i'm really appreciate it..