.:: Kumpul Kawan ::.

Masa berlalu..

MHI
kebahagiaan kami

Thursday, May 21, 2009

~Pengapit..bukan sebarang pengapit

kaki seseorang yang bakal menjadi pengapit sedang menggayakan kasut pengantin.

kadang kala, pengapit juga memainkan peranan yang cukup berkesan dalam sesuatu majlis perkahwinan. err, apsal rasa macam tengah tulis rencana je nih?? haisyh..

ok. sebenarnya nak bercerita sikit pasal pengapit pengantin ni. tolong jangan amik remeh je benda ni. terutama pada pengapit tu sendiri. kalau si bakal pengantin tu dah bagitahu awal-awal yang awak tu bakal jadi pengapit, maka bersedia la dari awal. tanya kat si bakal pengantin, "jadi pengapit untuk majlis bila ni? masa nikah, masa bersanding atau masa majlis bertandang? atau untuk tiga-tiga majlis?"
penting tu. sebab kadang-kadang, sebab pengapit buat hal, majlis boleh jadi a little bit mess.

warna baju
buat pengesahan awal-awal dengan bakal pengantin, apa warna tema majlis. takkan tema warna biru, pengapit nak pakai baju merah. haa, tak pasal-pasal dapat berbakul-bakul kutukan. kalau kena jadi pengapit untuk 3 majlis, maka sediakanlah 3 pasang baju. kalau tak ikut tema sangat pun, takpe. tapi jangan la kontra sangat dengan baju pengantin. pelik jadinya nanti. ala, baju lama pun takpe. janji, jangan terlalu jauh dari tema! tolong ye.
**kalau majlis akad nikah & bersanding pada hari yang sama, rasanya baju pengapit ikutlah tema bersanding :)

payung
dah namanya jadi pengapit, memanglah kena pegang payung masa nak bawa pengantin ke pelamin. pegang payung tu tolong elok-elok sikit ye. payung tu untuk memayungi pengantin, bukan nak payung pengapit. jadi sengetkanlah payung tu ke atas kepala pengantin. ini tak, syok sendiri pegi payung diri sendiri. hai, kalau camtu, baik pengantin pegang payung sendiri.

kena tahu guide pengantin
yang ni bukan apa. kadang-kadang pengantin ni panik. bila si isteri sambut suami dia, dia taktau nak duduk sebelah mana. sebelah kiri atau kanan suami? jadi, masa ni la pengapit ambil peranan. tapi biasanya pengantin perempuan duduk sebelah kiri pengantin lelaki. kan? hehe, saya bukan tahu sangat pun. betul-betulkan sikit kedudukan pengantin. suruh pengantin lelaki paut tangan isteri dia. baru lah jalan perlahan-lahan ke pelamin. kalau sambil jalan sambil ada orang alunkan selawat pun ok. tak payah nak tabur-tabur beras kunyit, membazir je. kalau nak ada tabur-tabur juga, amik la bunga rampai. buat syarat.

pegang kipas
nak pegang kipas pun, kena ada seni-seninya. ececeh, ye ye je kan? disebabkan pengantin perempuan duduk sebelah kiri pengantin lelaki, bermakna pengapit pengantin perempuan kena la pegang kipas guna tangan kiri. kalau guna tangan kanan, nampak macam kurang sopan. tak balance. memang nampak tak cantik terutama dalam gambar. nak kipas pun, berpada-pada. jangan la kipas kuat-kuat sangat. gelisah je mak andam kat tepi tu, bimbang mekap pengantin rosak.

pandang kamera
wahai pengapit-pengapit semua, pandang la sikit kat kamera. muka kena manis. senyum. senyum. senyum. sambil-sambil lap peluh & kipaskan pengantin, pengapit kena la juga pandang ke arah tetamu. buat muka mesra alam sikit. muka pengapit pun selalunya memang akan termasuk dalam gambar.

menepati waktu
pastikan pengapit menepati masa. jangan sampai pengantin menunggu kita. comfirm dengan pengantin, pukul berapa acar bermula.
jangan sampai pengantin telefon dan cakap, "semua orang dah ada ni. tunggu ko sorang je belum datang. ko sampai je sini, rombongan bertolak la ke rumah lelaki."

apa tugas masa jadi pengapit /
tugas-tugas khas / runner
penat jugak jadi pengapit ni sebenarnya. tapi penat sikit takpe, janji kita puas hati sebab dapat bersama meraikan hari bahagia orang yang kita sayang kan. apa tugas pengapit? lap peluh tu sudah pasti. selalunya pengantin yang nervous, kadar perpeluhan mereka semakin meningkat. apatah lagi sekarang ni memang musim panas. tapi pastikan mekap tak hilang. nanti ada yang kena jeling-jeling manja dengan mak andam.
untuk acara merenjis (kalau ada), jadi pengapit kena sediakan tisu banyak-banyak. dibuatnya tetamu merenjis banyak-banyak, habis tangan pengantin tu lencun. hehe.
sambil-sambil itu, betulkan sedikit kedudukan baju pengantin. terutama persalinan pengantin perempuan. biasa la, persalinan pengantin ni lain dari yang lain. ada yang kain meleret sampai ke bawah. jadi pengapit, sila jalankan peranan anda. dekat makan beradap pun, pengapit harus jalankan tugas sebagai waiter @ waitress. bukakan plastik-plastik yang digunakan untuk menutup lauk-lauk yang ada. tolong tuangkan air, ambil nasi. kecuali...kalau pengantin perempuan sendiri memang nak layan suami dia. jadi pengapit, tolong la bagi servis kat tetamu yang semeja dengan pengantin tu.
owh, pastikan kasut pengantin berada di tempat sepatutnya.

pastikan semua alatan berkaitan dalam keadaan baik
tugas pengapit kadang-kadang melibatkan benda yang agak remeh temeh. contohnya payung. sebelum pengantin sampai, test payung, ok ke tak. kadang-kadang ada kes payung tak boleh dibukak sebab ada manik-manik yang terbelit satu sama lain. kalau pengantin dah sampai, tapi tang-tang-tu-jugak baru nak buka payung, jenuh la jadinya. malu satu hal. jadi, jangan la malukan diri sendiri. pengantin takpe, dia memang dah tengah menahan nervous masa tu.
pastikan kedudukan pelamin dalam keadaan yang ok. maksud saya, wat rehearsal olok-olok. hehe, macam beria-ia sangat bunyinya. tapi sebenarnya penting. pastikan ruang untuk pengapit berdiri tu, tak dihalang dengan benda lain. contohnya bunga pahar. mak andam ni kekadang tak alert jugak (err..tak semua la). dia main susun je, asal nampak cantik kat mata dia. kalau tak nanti, masa nak bawa pengantin ke pelamin, tetiba baru nak alihkan bunga pahar tu ke tepi.

saya --> menulis berdasarkan pengalaman sendiri, ditambah dengan pengalaman seorang lagi rakan. menjadi pengapit semasa majlis chenta hati saya, penat pun rasa berbaloi.

2 comments:

  1. wahh..iza cyg..dah ready ker?alahai sayang nya akak takde kat malaysia..kalau lah akak ade..mmg akak akan pegi umah iza..tgk adik akak cyg ni kawen..akak windu la iza..akak balik msia masa raya jek iza..uwaaaa..cedeh2..

    ReplyDelete
  2. penagpit saya??
    dah terlebih bersedia
    baju pun siap ditempah khas dan ditaja oleh pengantin
    beriya dia gi carik kasut smua

    siap dah bodek2 dah
    'nanti suh lah mak andam ko mekap kan aku dayu'

    sikit2 sudah
    jangan nak over2, kang overshadow i u

    ReplyDelete

terima kasih yer..sudi bagi komen.. :) i'm really appreciate it..