.:: Kumpul Kawan ::.

Masa berlalu..

MHI
kebahagiaan kami

Friday, May 22, 2009

~Insiden hari jumaat

**harus diingat, blog ini adalah blog catatan peribadi.
blog yang tiada pengkhususan. entri caca marba.
dan segala bingkisan yang terdapat di sini tentang berkisar kehidupan seharian penulis.**


terasa hari ni nak duduk je kat ofis masa waktu rehat. nak jenguk blog kawan-kawan. sambil-sambil cari idea pasal persiapan yang satu apa pun belum buat ni *aduhai, cuaknya*. tekak pula dari pagi tadi terasa nak makan kek. sesekali terbayang burger mcD *tahan, tahan..masih cuba boikot*.

pukul 1.00 tengahari, hayun kaki ke central market. sasaran --> secret recipe! tak kira, nak juga makan chocolate indulgence cake hari ni. hujung-hujung bulan ni pun, nak juga diikut selera tekak ni. kali terakhir makan, 3 bulan lepas kot. lagipun dulu-dulu my dear mom & dad, ada pesan "makan jangan ditahan-tahan. orang lain makan itu ini, kita jangan nak telan air liur je. tapi jangan la melebih-lebih dan membazir." haa, pesanan yang macam ni cepat pula diingat-ingat ye :)

pukul 1.25 tengahari, saya telefon my dear mom. cepat-cepat dijawab salam, terus je diterjah dengan soalan dari ma, "tiket bas dah beli?"

alamak! lupa sangat-sangat. aduh, macam mana ni? dah la 12-14 jun tu dah masuk penghujung cuti sekolah. mesti susah nak dapat tiket bas dalam waktu kritikal macam tu.

pukul 1.30 tengahari, redah ke sogo medan mara. tawakkal habis ni. hope sempat masuk opis tepat kul 2.30 petang.

"akak, nak tiket KL-kuala terengganu 12 jun, 10 malam untuk seorang. pastu nak tiket dari kuala terengganu-KL 13 jun, 10 pagi. untuk 2 orang ek kak," laju je saya cakap. yakin seyakin-yakinnya.

dapat tiket, saya periksa dulu. alamak, silap tarikh!! bukan 13 jun, tapi nak yang 14 jun. dengan muka kesian, saya cakap kat akak kaunter tu, dengan muka kesian.

"akak, saya tersilap la tadi. nak tiket 14hb. bukan 13hb. boleh tukar tak?"

"mana boleh dik. dah print, takleh nak delete dah dalam sistem ni."

pung-pang-pung-pang berbalas kata, akhirnya akak tu suruh saya bayar dulu tiket yang tersilap print tu. muka dia dah masam. tak pandang pun muka saya. suara pun dah meninggi. dia angkat telefon pun dengan cara keras. saya pun dah mula buat muka sedih. takkan saya nak ambil 3 tiket, tapi kena bayar untuk 5 tiket?? satu tiket harga rm38.70. tapi ye la, silap saya. tapi tak patut la dia layan pelanggan camni. cakap la lembut-lembut. huhu.

saya tekan-tekan telefon. call my dear mom. kalau saya tetap ambil tiket 13hb, maknanya saya sampai kuala terengganu pukul 5 pagi dan pukul 10 pagi saya terus naik bas kembali ke KL. huwaa..sedihnya. tak sempat la nak manja-manja.

"ma, kalau kakma lari je dari kaunter ni, boleh tak? tiket tadi tak bayar lagi," bisik perlahan di telefon.

"ish, tak baik buat orang macam tu."

"tapi dia tengah gayut telefon tu, ok je kalau nak lari."

"dia tak nampak ke kalau kakma lari? tanya la dulu orang kaunter tu, kalau bayar lebih dalam rm5-10, boleh tak? dari rugi dekat rm80 tu. jangan lari macam tu je."

setelah berlaku sebabak drama air mata melalui perbualan telefon tu, saya pun dengan pasrahnya pergi ke kaunter m***liner tu.

"akak, kalau saya bayar lebih sebagai denda, tak boleh ye? nak kena ambil jugak ke tiket yang tersilap print tu?"

"takpelah dik. bayar je la tiket yang 14hb tu je."

saya balik ke ofis dengan girang. sempat saya salami akak kaunter tu. berbakul-bakul maaf & ucapan terima kasih saya ucapkan pada dia. kalau saya dapat masuk kat kaunter tu, maunya saya peluk-peluk dah dia. kerana jasa dia, saya dapat luangkan 24 jam masa berkualiti di baiti jannati saya. terima kasih kak!


saya --> pada 'orang tu', lain kali ye saya belanja makan kat secret recipi. tau, dah lama mengidam kan? tapi belum ada masa sesuai lagi. sabar tau..!
saya lagi --> bila masanya pula saya ni dah berubah jadi anak manja ni? sikit-sikit nak 'tumpah'. sikit-sikit nak 'banjir'. haisyh..!

2 comments:

  1. dah lama tak makan kek secret semenjak mabuk ni. hmm.

    ReplyDelete
  2. buat air liuh meleleh...p terpaksa tahan sb diet...huhu mntak sesuap iza

    ReplyDelete

terima kasih yer..sudi bagi komen.. :) i'm really appreciate it..