.:: Kumpul Kawan ::.

Masa berlalu..

MHI
kebahagiaan kami

Tuesday, April 28, 2009

~Misi ke pesta buku..berjaya!

alhamdulillah, akhirnya rancangan nak ke pesta buku di pwtc berjaya juga. sebulan merancang hasil komplot dgn ucu. dan kami dapat juga berjumpa setelah hampir dua tahun tak bersua muka.

saya sampai di pwtc pukul 11 pagi. berseorangan. ucu & teman ke jalan TAR dulu, cari bunga telur. pwtc masa tu dah penuh sesak di dalamnya. gerai pertama yang saya kunjungi, pts publication. diskaun 20%, 25% dan 30%. tapi yang diskaun banyak-banyak tu untuk budak-budak sekolah aje la. saya ni memang dah takde rupa. hehe.

masa datang ke pesta buku ni, dalam kepala memang takde perancangan nak beli buku apa. itu yang melilau je. tengok mana yang best. dan akhirnya terpaut hati pada buku tulisan Dato` Dr Fadzilah Kamsah. lupa apa tajuknya. tapi berkaitan dengan kebahagiaan rumah tangga. sinopsis buku menyatakan buku tersebut sesuai untuk bakal-bakal pengantin, pengantin baru ataupun pasangan yang sudah lama berkahwin. saya dah baca hampir separuh. memang banyak membantu. buku ini lebih kepada komunikasi sesama pasangan. apa yang boleh diucapkan, apa yang tak sesuai diucapkan pada pasangan. iye, selama ni saya banyak gunakan komunikasi yang salah dengan my dear Hamba Allah. saya baru tersedar. tak tahu la my dear Hamba Allah tu dah kenyang banyak mana dah sebab asyik je nak makan hati dengan kerenah saya ni. saya beli 2 buah buku yang sama. satu untuk dibaca, dan satu lagi khas untuk kawan saya yang melangsungkan perkahwinan sebulan yang lepas.

sempat di gerai yang sama, saya belikan buku yang mengandungi doa-doa untuk dimurahkan rezeki. kecil molek je bukunya. sebesar tapak tangan. dan satu lagi buku bertajuk "hati bahagia". lupa penulisnya siapa.

selesai di pts publication, saya ke gerai alaf 21. haa, tu dia. bersesak-sesak pengunjung di situ. tak nampak buku. cuma nampak kepala orang je. dalam hati, kalau terlepas pandang, memang mudah je sesiapa nak bawa lari buku tanpa bayar. hehe, tapi takkan la kot kan?

di alaf 21, mula-mula sekali saya memang akan intai buku tulisan dr hm tuah terlebih dahulu. ada rupanya buku baru. "buat betul-betul". tak rugi baca buku tulisan dr hm tuah ni. memang banyak benda kita boleh dapat. harga pun ok, cuma RM10. sempat saya capai 3 novel. hehe, itupun lupa tajuk apa. sebab perhatian saya lebih kepada buku "buat betul-betul" tu. tapi serius, memang sangat rambang mata tengok buku-buku yang tersusun di situ. tak lupa, saya belikan buku "cara ikatan tudung" untuk my dear sis. dah lama sangat dia cari buku tu, cuma tak berkesempatan nak beli.

tak lupa, saya jumpa buku cara-cara membuat bunga dulang & bunga pahar dari stokin dan dip. saya belek-belek, cari idea. dah nampak kot nak wat bentuk macam mana. nanti misi nak melaksanakan akan dibuat secepat mungkin. pastu nampak buku-buku masakan. koleksi puding, koleksi masakan tauhu, koleksi masakan pantai timur & macam-macam lagi. wah, banyaknya. huhu, tapi belinya tidak. tetiba hari ni rasa macam menyesal pulak tak beli masa tengah ada promosi ni :( then my dear Hamba Allah sampai. terus je dia ajak pegi minum.

dan..yey, yey..! akhirnya saya dapat aiskrim saya. dekat 3 minggu saya kempunan. 10 minit duduk minum, ucu sampai dengan teman dia. huhu, ciknoor..saya tak keluar berdua je dengan dia. maka bermulalah sesi gosip menggosip bila dah jumpa dengan ucu ni. dah tak nampak dah sape yang ada masa tu. 2 tahun tak jumpa, kalau boleh macam-macam nak bercerita even dah tiap-tiap hari duk ym. selesai makan & solat di the mall, kami balik semula ke pwtc. mulakan misi ke dua. ish, memang banyak misi.

misi kedua, saya nak carikan buku-buku latihan untuk anak-anak buah. tapi buku latihan yang berpandukan silibus singapura. pusing punya pusing, tapi tak jumpa pun. huhu. penat ada la. alih-alih beli buku latihan biasa je. 4 buah buku latihan setiap seorang untuk along, angah & najihah. si cilik athirah, saya belikan buku asas bacaan beserta latihan. dan si kecil amirul saya belikan buku mewarna. tapi tiba-tiba teringat pula kat anak-anak buah di terengganu. lepas bayar buku athirah & amirul, saya capai lagi buku yang sama untuk anis & nadhiah. tapi kalau dah belikan buku untuk anis & nadhiah, saya kena la belikan buku juga untuk adinda saya. haisyhh, habis semua orang saya nak belikan buku. my dear Hamba Allah dah geleng-geleng kepala. nampak sangat kekalutan saya masa tu. nak wat cam mana, anak buah ada 9 orang. 10 termasuk adinda kesayangan saya. dan seboleh-bolehnya saya nak sangat berlaku adil.

menyinggah sekejap di al-hidayah publication. niatnya nak mencari Al-Quran terjemahan untuk dijadikan hantaran dari pihak saya kepada pihak my dear Hamba Allah. saya cukup berkenan dengan satu Al-Quran terjemahan tu. sebabnya disertakan sekali dengan tanda-tanda tajwid di setiap ayat. ada ditandakan mana idgham-nya, ikhfak-nya, dengung-nya dan segala-gala benda yang berkaitan. dijilid dengan kulit yang cantik sangat. warna maroon dan ada garisan emas di tepinya. harga pun dah tentu la, sangat-sangat la comel. tapi my dear Hamba Allah kata jangan beli dulu. katanya dia pernah jumpa terjemahan yang harga lagi ok dari tu. so, tak jadi la beli.

pusing-pusing lagi. nampak la buku "bercinta sampai ke syurga". susulan dari buku "aku terima nikahnya" tulisan ustaz hasrizal. tapi tak beli pun. nanti la. akan dibeli kemudian :)

sampai rumah pukul 6 petang.
penat~

saya --> ucu, tengkiu drop aku kat kota raya tu. sempat je ye kena sedas dua 'tembakan' masa dalam kereta tu. hehe. apapun, aku hepi sangat-sangat dapat jumpa ko & teman. termakbul sudah impian & angan-angan kita. walaupun bukan dalam bulan ramadhan~

5 comments:

  1. huhuhu... tak aci... kakchik pun nak pegi la

    ReplyDelete
  2. bestkan book fair hari tu..:D
    wan memborong buku smpi x ingat dunia!

    ReplyDelete
  3. iza,
    sy ada kelas 24-26 april..
    sampai d kl 24 april untuk pendaftaran sem baru..
    sempat gak pergi ke pesta buku ptg tu..tapi sebab pegi dah ptg, sampai sana kul 7..xsempat pusing betul2..cuma sempat beli novel sebuah..mmg xde bajet untuk beli banyak2 sebenarnya, sbb duit dah guna bayar yuran..but oklah..mmg seronok dpt pegi situ..:)

    ReplyDelete
  4. hehhehe..seronok dpt gakkan kt berjumpa...Alhamdulillah...tercapai angan2 kt...erm..apapun sori yek psl temabakan "pakcik" ku itu...itulah dienyer..huhuhu...apapun semoga kt dpt berjumpa lagi...dgn title masing2 yg bakal berubah:)...amin...

    ReplyDelete

terima kasih yer..sudi bagi komen.. :) i'm really appreciate it..