.:: Kumpul Kawan ::.

Masa berlalu..

MHI
kebahagiaan kami

Tuesday, March 17, 2009

~Handmade



alhamdulillah. saya baru sahaja 4 hari bergelar tunangan orang. tapi hari ni rasa nak berkongsi hantaran yang pihak perempuan sediakan. my dear mom dah pesan awal-awal, "hantaran buat yang simple je. yang mudah dibuat. save budget dan jimatkan masa." sebagai anak yang baik (hehe, baik la sangat :p), jadi saya cuba buat ikut kehendak my dear mom tu. jadi, inilah hasilnya. pihak lelaki bawa 7 hantaran berbalas 9. asalnya cuma 5 hantaran berbalas 7, perubahan berlaku di saat akhir. saya memilih tema pink. memang sengaja pilih yang tak sama dengan pakaian yang dipakai. sebab taknak nampak dominan sangat warna tu. tambah-tambah pulak tirai & alas dulang warna kuning ala gold.

hantaran saya memang tanpa bunga dulang yang meriah bagai. cuma letak sekuntum bunga je, made from Kedai Bunga Reben. beli kotak lutsinar, tampal renda di sisi kotak dan di bahagian atas,kemudian buat bunga reben di tambah dengan bunga hiasan. cukup. ringkas, tapi memang puas hati sangat-sangat sebab dapat buat sendiri. tangan ni memang penuh dengan tampalan gam. lupa, tambahan aksesori rama-rama stokin. beli dekat pasaraya mydin, rm1 je satu. mungkin ada sesetengah orang kata, "ish, nape nak letak binatang?" erk, memang dah ada pun yang kata macam tu dekat saya. tapi rama-rama yang saya letak ni tak sempurna pun bentuknya. cuma ada kepak, tiada badan. jadi saya consider, cuma sebagai hiasan. tanpa niat lain.

dari 9 hantaran, saya suka gubahan buah & coklat. tak tahu la kenapa. mungkin sebab bakul buah tu, bunga dia lain sikit. gunakan bunga orkid tiruan, tapi tampak 'kena' dengan pemegang bakul tu. dan gubahan coklat, haisyhh..perlukan ketekunan yang tinggi untuk susun kat tepi tu. hehe, tapi berpadu tenaga dengan my dear sis untuk siapkan gubahan coklat tu.

sirih, satu-satunya gubahan yang makcik saya buatkan. saya cuma belikan polisterin je. idea gubahan, dari my dear grandma (saya panggil mak). "buat la macam batang pokok kelapa sawit tu. letak bunga-bunga sikit." haa, tu dia. sekali mak dah berbunyi mulut, semua orang sibuk kelam kabut cari daun sirih kat tepi rumah. nasib la pokok bunga raya berbunga lebat dan paling penting, habis bunga orkid kesayangan my dear mom dicantas.

kesimpulannya, saya senang hati dengan persembahan saya. walaupun saya ni bukan orang yang kreatif, tapi sekurang-kurangnya saya ada buah tangan sendiri.



~ orang kuat majlis saya ~
De (makcik), Mi (makcik), Ma (my dear mom), Mak (my dear grandma) & Long (makcik)

3 comments:

  1. tahniah IZA!!nnt bakal bergelar isteri org pulak yer..

    ReplyDelete
  2. mc'na,
    terima kasih..
    nanti ek..
    boleh la nak berguru ngan mc'na kang..sbb majlisnya tak sure lagi bila..

    ReplyDelete
  3. hehe xpe..
    sekurang2nya ade buah tgn dr air tgn sendiri kan??
    hehe
    ehh air tgn???
    mcm kene masak plak :p
    errrr...belasah je la
    :p

    ReplyDelete

terima kasih yer..sudi bagi komen.. :) i'm really appreciate it..