.:: Kumpul Kawan ::.

Masa berlalu..

MHI
kebahagiaan kami

Tuesday, March 3, 2009

~Ayah..moga diberi kesihatan yang baik

masih ada cerita tersisa yang belum tertulis. peristiwa minggu lepas. berkisar tentang temuduga PTD (again..?? tak habis-habis lagi ke??). hehe, tapi ni cerita di sekitar hari tersebut. cerita PTD, kita tutup buku la ye. takut nanti, lebih sudu dari kuahnya. pucuk belum keluar, tapi berita pasal buahnya dah lebih-lebih. full stop.

memandangkan saya minta cuti sehari sahaja (25hb, rabu), jadi saya ambil keputusan balik ke terengganu dengan kapal terbang. my dear bro la ni, beria-ia. jadi saya ikutkan je la. opss, tempah tiket online pakai kad kredit my dear bro, tapi pinjam je la. bayar pakai duit sendiri. ini pengalaman kedua menaiki kapal terbang. kali pertama, 2004, menghadiri konvokesyen my dear sis di unimas. kami seramai 12 belas orang, menaiki pesawat mas. dan ini pengalaman kedua, tapi berseorangan..! dengan penerbangan air asia.

24hb, selasa - saya pohon time off 1 jam dari waktu pejabat. nasib baik bos jenis prihatin. lancar je tangan dia tandatangan borang time off saya. maknanya saya minta untuk keluar dari pejabat pada pukul 4.30 petang. dari pagi lagi my dear bro dah janji,
"nanti abg di hantar pegi kl sentral"
dan saya menyambutnya dengan senang hati. tapi tepat jam 3.30 petang, my dear bro sms
"sori, ada meeting dengan ceo. taktau habis pukul berapa. just get ready ke kl sentral by ur own"
owh, ok. saya dah biasa naik lrt atau bas ke kl sentral. saya betul-betul naik lrt tepat jam 5.00 petang, ke kl sentral untuk menaiki skybus ke lcct. melilau mata mencari tempat landing skybus. huhu. dah biasa tengok (dari luar kl sentral), tapi tahu kemana nak dituju bila dah ada kat daam kl sentral. tangan sempat lagi sms my dear hamba Allah,
"help me..help me", how childish i am.
ringankan mulut bertanya, saya akhirnya menuju ke tempat sepatutnya. Ooo, kena turun tangga rupanya. sorang abang tu bagitahu, bas bertolak jam 5.30 petang. my god. jam saya menunjukkan 5.15 petang. cari punya cari, akhirnya jumpa. terus je lompat naik bas sebab tiket dah tempah online, dan tak perlu tebus apa-apa tiket lagi.

sebenarnya saya gementar. i need to be independent. survive. bukan takut nak naik kapal terbang, tapi bimbang tersilap melalui prosedur yang sepatutnya. dari kl sentral ke lcct sampai la selamat tiba ke kuala terengganu. berseorangan, biasanya saya hanya mengikut langkah orang. kebimbangan nyata, takut tertinggal kapal terbang. aduh. tapi alhamdulillah, Allah permudahkan semua urusan saya. sebaik tiba di lcct (setelah sejam perjalanan dari kl sentral), saya segera check in dan masuk ke balai berlepas. lepak-lepak sebelum naik pesawat mengikut jadual. pukul 2005 @ 8.05 malam. tepat pukul 6.30 petang, my dear dad telefon. sikap tanggungjawabnya tak pernah berubah sejak saya kecil hinggalah saya dah besar gedabak macam ni. seolah saya kini masih lagi berumur 10 tahun :)
"nanti anggaran sampai pukul berapa? dah nak naik flight, telefon dulu. senang ayah nak get ready.dah sampai, bagitau. "
tapi dalam pukul 7.15 malam, my dear sis telefon.
"nanti abg din (my bro-in-law) datang amik kat airport. dah sampai telefon ye..kak nor ada tuisyen malam ni"
aik, kenapa pulak my dear bro-in-law nak datang ambil? tapi saya fikir, mungkin my dear sis taknak my dear dad memandu jauh malam-malam ni.

saya sampai di rumahku syurgaku tepat jam 9.40 malam. pelik, sebab biasanya my dear bro-in-law jarang nak masuk dalam rumah kalau takde apa-apa urusan. tambah-tambah isteri dia takde. hehe, pemalu sikit dia ni. tapi sebaik sampai, dia terus masuk dalam rumah. saya tengok kereta my dear dad ada, tapi bila intai my dear dad, takde pun dalam rumah.
"ayah mana?" abg din tanya.
"dah pergi hospital. dengan ayah teh" my dear mom jawab.
ya Allah, apa semua ni? saya masih tertanya-tanya. hospital? kenapa? saya termangu sorang-sorang.
dan selepas tu, baru la my mom bagitau, ayah dah sakit perut dari pagi tadi lagi. tapi bertahan. ingatkan tak serius, so cuma makan ubat penahan sakit je. tapi hingga ke maghrib tadi, sakitnya makin kuat. akhirnya minta kawan baik dia hantar ke hospital.
tahu apa perasaan saya masa tu? ye, risau sangat-sangat. my dear dad jarang sangat-sangat dapat sakit. kalau demam sekali sekala tu, ada la. tekanan darah, degupan jantung, kandungan gula dalam darah dia selalunya normal. walaupun my dear dad dah berumur 65 tahun. hingga ke pukul 10 malam, masih tiada berita. telefonnya tertinggal, tak sempat dicapai sebelum ke hospital. telefon ayah teh, juga tak berjawab. dalam pukul 10.40 malam, telefon berdering. berdebar-debar rasanya.
"dia kena tahan wad. tadi dah masukkan air & ubat, tapi sakit tak berkurangan." sayup-sayup terdengar suara ayah teh di corong telefon. dalam hati, saya doakan agar ayah ok. cuba berfikiran positif, mungkin ayah ditahan bagi memudahkan pemeriksaan lanjut.
cuma saya tiba-tiba jadi sayu bila melihat ada takungan air di mata my dear mom. tanpa esakan, saya tahu my dear mom risau. hati seorang isteri, manakan sama dengan orang lain. dah 43 tahun hidup bersama, tidur sebantal, makan sepinggan, tentu ada rasa yang sukar ditafsirkan orang lain. walaupun anaknya sendiri.

sebaik mendapat panggilan telefon dari ayah teh, saya siapkan ala kadar barang-barang ayah. kain pelekat, tshirt, termos, cawan, air masak, toiletris dan handphone yang tertinggal. my dear mom nak ke hospital dengan my dear sis. saya nak ikut tapi ditegah sebaliknya disuruh buat persiapan untuk temuduga esok pagi. sempat my dear mom pesan supaya jangan lupa makan nasi dan jangan terlalu fikirkan tentang ayah. saya pun dah jadi lupa dengan perut yang berkeroncong dari dalam kapal terbang tadi lagi. sambil makan nasi, tanpa sedar mata saya berair *malu nak ngaku nangis*. ikan keli goreng di atas meja mengingatkan saya pada ayah. tiap kali anak-anak & cucu-cucu dia balik, mesti ikan keli ada atas meja. kami sama-sama 'gila' ikan keli. tak ada lauk lain pun takpe.

malam itu, saya langsung lupakan nota-nota yang saya sediakan untuk temuduga PTD saya. saya cuma mampu bersujud di sudut bilik. pengabdian saya hanya untuk-NYA. mengharapkan kesihatan ayah pulih seperti biasa & kekuatan saya kembali hadir.

****************************************************************************************************************
25hb, rabu - saya terjaga pukul 5 pagi. masih bertelekung. kalau tengok dek my dear mom, maunya terkejut. hehe. saya re-check fail sijil saya, baju yang nak dipakai, kasut & blazer untuk ke temuduga. lepas tu terkedek-kedek buka komputer usang, untuk edit & print resume saya. haisyhh, semalam taknak buat! kan dah susah pagi-pagi ni. dalam keadaan yang tak berapa terurus, memang tak dapat nak buat apa-apa pun semalam. pukul 6.00 pagi, ayah telefon. eh, kenapa pula ni?
"hello, bangun tiddo dok lagi ni?" (hello, dah bangun tidur ke belum ni?) adoi, wat malu je kalau jawab belum bangun kan?
"hello,bangun doh, pukul 5 takdi. ayah ok ke? sakit lagi dok?" (hello, dah bangun, pukul 5 tadi. ayah ok? sakit lagi tak?) ceria je saya saya dengar suara dia.
"ok je. ade rase sakit sikit-sikit je lagi ni. ni karang nok gi interview, pakai kasut, jangang pakai sandal. kasut hok ade tumit sikit. jangang pakai tapok rate. karang jadi macang jadi anok cikgu mat ari tu, gi interview dok pakai kasut. selawat banyok-banyok," (ok je. ada rasa sakit sikit-sikit je. nanti nak pegi inteview, pakai kasut. jangan pakai sandal. kasut yang bertumit sikit. jangan pakai yang tapak rata. nanti jadi macam anak cikgu mat, pegi interview pakai sandal. selawat banyak-banyak) hehehe, adui la ayah. takkan la anak dia nak pakai sandal pegi temuduga. siap import kasut & blazer gitu kat mydin :p tapi saya tahu, dia risau. PTD ini impian dia. lagipun saya memang dah faham perangai ayah. semasa bergelar guru besar dulu, ayah selalu pastikan guru-guru perempuan pakai kasut bertumit. sedikit pun dah ok, jangan yang bertapak rata sangat.

tapi alhamdulillah, petang tu ayah dibenarkan keluar dari hospital. imbasan x-ray memuaskan hati doktor. tapi masih di bawah pemerhatian. dan dikehendaki membuat pemeriksaan setiap minggu. eh, setiap minggu? macam kerap sangat pula rasanya. tapi takpe, yang penting ayah sihat. begitu juga dengan ma. memikirkan kesihatan mereka, sering buat hati jadi tak menentu. saya sering doakan agar mereka berdua diberi kesihatan yang baik dengan harapan mereka mampu laksanakan ibadat dengan sebaik-baiknya. saya cuma ingin jadi anak yang baik & menenangkan hati mereka berdua. Ya Allah, lindungilah ma & ayah. lindungilah mereka Ya Rahman. kasihilah mereka Ya Rahman. amiin.

P/S: nak update blog punya la susah, tapi sekali update, panjang berjela la pulak jadinya..

No comments:

Post a Comment

terima kasih yer..sudi bagi komen.. :) i'm really appreciate it..