.:: Kumpul Kawan ::.

Masa berlalu..

MHI
kebahagiaan kami

Thursday, February 19, 2009

~Suci dalam debu

hujung minggu lepas, banyak habiskan masa bermain surat khabar lama. surat khabar bersaiz 'comel' itu, dipotong 8. kiranya satu muka biasa dipotong 4, sama besar. digulung-gulung dengan menggunakan hujung lidi yang halus, di gam dan disambung-sambung. kemudian di belit-belit membentuk sebuah bakul yang cantik. tapi malangnya bakul yang saya buat, 'malu' nak diambil gambarnya. sebab senget benget. nak tengok bakul kertas yang comel-comel, boleh tengok di blog Cik Nano kita. ada tertulis langkah demi langkah nak buat bakul tu. cik nano ni asalnya nak bantu buat persiapan kahwin abang dia, tiba-tiba je bertukar kepada buat persiapan majlis kahwin sendiri. bertunang express, memang marvellous. hehe, gempak pula rasanya bila baca blog cik nano ni. ish, ter'promote' pulak. (psst : nano, jgn lupa bunga telur untuk akak satu nanti ye..hehe). sudahnya, habis semua anak-anak buah saya pun terikut-ikut main surat khabar juga. alih-alih, kertas yang mereka gulung, disambung-sambung menjadi pedang. alahai.

pening-pening buat bakul kertas, saya merajinkan diri cuba buat bunga stokin - bunga telur. gulung-gulungkan dawai besi, bentukkan ikut kreativiti sendiri, sangkutkan stokin pada dawai besi, then ikat. taraa, jadilah kuntuman bunga. hehe, cakap memang senang, tapi masa bentuk-bentukkan dawai besi pakai playar, macam-macam gaya saya buat. sakit tangan-tangan duk main dengan dawai-dawai tu. tapi alhamdulillah, menjadi dan puas hati. cuma bunga-bunga tu perlu disusun baik-baik sebab dawainya lembut dan mudah sangat nak jadi senget kalau terhempap dengan benda lain. tengok la, kalau bunga-bunga ni menjadi elok je, boleh buatkan untuk majlis kahwin saya punya "Chenta Hati" , Mei nanti yang tertangguh 2 bulan dari tarikh asal. hehe, kalau ada masa la kan. kalau dapat buat dalam 30 kuntum, kira ok juga rasanya tu. bakul kertas pun sebenarnya saya belajar buat untuk majlis dia juga. nak buat untuk majlis sendiri, sempat la bunga & bakul tu jadi buruk dulu kot, huhu. kalau ada siapa-siapa nak belaja & penuhkan masa terluang buat bunga stokin ni, boleh jenguk kat sini.

tapi sambil-sambil buat bakul & buat bunga stokin, sempat saya luangkan masa baca buku yang saya baru je beli seminggu yang lepas. tulisan dr. hm tuah iskandar al-haj. bertajuk "tau tak apa". saya suka tulisan dr. tuah. tulisannya santai. mudah difahami dan tak berbelit-belit. selain cukup bermotivasi. boleh dikatakan semua buku tulisannya telah menjadi koleksi saya & my dear sis. salah satu topik menarik dalam buku dr. tuah kali ini adalah mengenai khasiat taugeh.


*hmm, ntah apa kena mengena tajuk kat atas tu dengan isi kandungan entry ni.

1 comment:

  1. cam xder kna mngena kn..kn.. hehe..sajer singgah.. tgh gooogle nk cr cara buat bakul kertas gulung2 tuh

    ReplyDelete

terima kasih yer..sudi bagi komen.. :) i'm really appreciate it..