.:: Kumpul Kawan ::.

Masa berlalu..

MHI
kebahagiaan kami

Thursday, February 26, 2009

~Cerita temuduga PTD

as request oleh 2-3 orang sahabat, saya nak berceloteh sedikit mengenai pengalaman menjalani temuduga untuk jawatan PTD semalam (25 feb '09) di wisma negeri, kuala terengganu. pada surat panggilan temuduga, saya dikehendaki datang pada pukul 8 pagi. saya sampai di wisma negeri lebih kurang pukul 7.30 pagi. mendahului saya, seorang calon perempuan, graduat dari USM. Bunyani namanya. sempat berceloteh sesama kami bagi menghilangkan rasa gugup. lebih kurang pukul 7.40 pagi, kami berjalan beriringan ke tingkat 7 yang merupakan pusat temuduga SPA.

di tingkat 7, terdapat lagi 4 orang calon. tapi 3 darinya bukan untuk temuduga PTD, sebaliknya temuduga sebagai pengajar latihan vokasional (PLV). kami menuju ke pegawai pendaftaran. bunyani mendapat giliran pertama untuk memasuki bilik temuduga, seorang lagi calon giliran no 2. dalam hati, saya memang dah setkan, saya akan jadi calon ketiga. tiba-tiba, saya diberitahu,
"awak calon pertama, bilik no 2 ye.."
"haa..?"
rupa-rupanya terdapat dua bilik temuduga. dua-dua calon tadi semuanya di bilik 1, saya pula bilik 2. alamak. saya cari kerusi untuk menenangkan hati. sambil mengenakan blazer, saya belek kembali susunan sijil-sijil di dalam fail. harap tiada yang tertinggal lagi.

panel penemuduga dari bilik 2 ada dua orang. kedua-duanya perempuan. dan kedua-duanya bergelar dato'. seorang melayu dan seorang berketurunan cina. jawatan apa, saya kurang pasti.

panjang la pula intro. isi penting yang saya nak kongsi di sini adalah soalan-soalan yang ditanya. memandangkan saya calon pertama yang ditemuduga dari bilik 1, maka kawan-kawan selepas saya tak sabar menunggu soalan-soalan bocor dari saya, hehe.
  1. introduce myself - panel bagi soalan dalam bahasa melayu. sekali panel dah abis bagi soalan, dia terus cakap "introduce in english ye". ish..ish..ish..
  2. apa kaitan bidang ijazah yang dipelajari dengan PTD? - penggunaan teknologi terkini
  3. panel tanyakan bidang kerja sekarang. tetap atau probation. kenapa mereka perlu pilih kita sebagai PTD. yakinkan mereka. - saya nyatakan kerja sekarang tidak melibatkan saya dengan ramai orang. hanya berdepan komputer semata-mata. sedangkan saya seorang yang sukakan outdoor & interaksi.
  4. apa sumbangan bidang IT kepada kerajaan? -
  5. apa itu MSC? - semasa menjawab soalan keempat, saya menyebut tentang MSC. apa lagi, panel pun mula la 'serang' saya dengan soalan MSC. saya agak panel tu ada latarbelakang IT, tapi hanya secara umum.
  6. apa dia 7 aplikasi perdana dan terangkan serba sedikit tentang aplikasi-aplikasi tersebut? - salah satunya, panel menekankan mengenai aplikasi e-perniagaan. maaf dato', saya memang goreng jawapan tapi goreng ala kadar. huhu.
  7. ada berapa agensi dari seluruh dunia yang bekerjasama dengan MSC? sebutkan beberapa nama - saya ada menyebut tentang nama infosys, satyam. tapi tiba-tiba saya pula tanya panel, "wilayah iskandar pun sama la kan, dato'?" hehehe, tak pasal-pasal lepas tu saya kena tanya pasal wilayah iskandar. nasib baik saya sempat baca serba sedikit pasal wilayah iskandar.
  8. apakah dia bidang-bidang tugas PTD? - menggubal dot dot dot..
  9. nasional integriti - i'm totally blur about this topic. saya memang langsung tak sentuh tentang hal ni. terasa malu pula dengan panel-panel tu. bila saya tak dapat jawab, panel tu cuba pula tanyakan program-program yang dijalankan bawah nasional integriti. saya cuba jawab, tapi dengan tak sepenuhnya yakin.
  10. sebutkan nama beberapa kementerian yang ada - sempat panel tanya, "Pos Malaysia Berhad tempat awak kerja sekarang, ada kaitan dengan kementerian mana?" fuh, nasib baik pernah terbaca sebelum ni di bawah KTAK.
  11. sebutkan hirarki pemerintahan dalam malaysia - bermula dari yg dipertuan agong bla..bla..bla..
  12. bagaimana parlimen dibentuk? berapa orang yang perlu ada dalam parlimen? - soalan ni akhirnya melalut-lalut hingga ke dewan rakyat, dewan negara dan lain-lain. berpeluh jugak la dibuatnya.
  13. soalan situasi. bagaimana anda ingin meyakinkan panel jika anda menghadapi masalah ketika membuat satu pembentangan penting seperti projek syarikat atau projek tahun akhir anda? - panel sebenarnya nak tengok, sejauh mana kita berusaha meyakinkan mereka dengan cara yang penuh diplomatik dan elakkan sekali-kali dari menyalahkan pihak ketiga walaupun kesilapan tu bukan disebabkan kita.
  14. dalam sesuatu kementerian, siapakah yang mempunyai kuasa paling tinggi? kedua tertinggi? ketiga? - alamak, yang ketiga berkuasa siapa ek? saya jawab ketua setiausaha (KSU), tapi panel tu agak psiko. angguk aje semua jawapan saya. haisyhh..
  15. saya lihat anda pernah terlibat dengan program khidmat masyarakat di rumah anak yatim. jadi apa sumbangan anda dalam program tersebut? adakah anda masih berhubung dengan pengurusan pusat tersebut @ dengan penghuni di sana? apakah tindakan yang anda lakukan bagi membantu mereka? dengan kementerian manakah yang boleh anda rujuk untuk mendapatkan nasihat, sumbangan @ pertolongan kepada rumah anak yatim tersebut? - saya paling suka soalan ni. sebab ni antara perkara yang saya suka lakukan. dalam banyak-banyak soalan, di sinilah terkumpul semua keyakinan saya.
  16. *tertinggal info, baru edit entry* penah dengar pasal "makcik komputer"? siapa sasaran pengguna "makcik komputer" ni? - aisey, saya penah dengar pasal "makcik komputer" ni. atau ada juga yang panggil "makcik PC". tapi tak penah tengok depan mata. dan cuma tau, "makcik komputer" ni disasarkan penggunaannya di kalangan warga emas yang baru nak berjinak dengan komputer. selain harganya yang agak murah dan mampu dibeli golongan berpendapatan rendah. huhu, kantoi la saya dengan isu ni. lagipun isu "makcik komputer" ni rasanya dah 2-3 tahun lepas, kan?

akhirnya saya dibenarkan keluar. saya mengerling ke arah jam, 9.10 pagi. saya masuk tadi 8.30 pagi. 40 minit saya berada dalam 'bilik panas' itu, tapi hakikatnya saya tak terasa pun 40 minit tersebut. rakan-rakan diluar yang saya lihat agak lega melihat saya keluar. hehe.

saya langsung tidak merasa suasana provokasi seperti sesi temuduga yang saya dengar dari pengalaman orang lain sebelum ini. saya disoal dengan nada yang cukup santai. semua jawapan saya diangguk dan dibalas senyuman. samada jawapan betul atau salah, semuanya diberi respon yang sama. harapan 50-50. berharap dan tidak berharap sangat.

8 comments:

  1. huhu..
    dah keluar bilik baru terasa nak demam..masa kena soal, tak rasa pape..

    ReplyDelete
  2. teringt masa interbiu ngn SPP utk jawatan tetap..40 min jugk dlm blik menjawab soln2 maut penemuduga yg bergelar Datin..same as u, i was the 1st person entered the room..nerves xyh cakp le..tp sgt lega bile dh kuar

    ReplyDelete
  3. aziyana..
    iye, sgt2 lega bila dpt kuar..alhamdulillah,ringan je rasa kepala..tp tu la, rasa nak demam pun ada..hehe

    ReplyDelete
  4. wah soalan 14 tu bleh tahan. aku pun tak tau jawapan. haha. tp mcm kes wilayan iskandar yg tetiba terpancul kuar, sebenarnya situasi mcm ni agak bahaya kalau kita tak tau. sebab tu ramai org sarankan, fokus jawab apa yang dia tanya, jgn terpesong, kalau tak nahas. btw tQ utk penulis ni krana share sesuatu yang mmg bakal membantu mereka yg akan menduduki interview nanti

    ReplyDelete
  5. masyaAllah tengok dan analisa soalan tuh rasa macam dah nak terberanak..payahnyaa lah hai!!ni tengah tunggu interview M41 31 Julai ni..aduh -_-

    ReplyDelete
  6. huhu..berpeluh gak tengok soalan2 kt ats tu..sy pnya interview 24hb Sept ni...bila baca soalan2 kt ats, rasa mcm byk ye lg blm cover n baca..huhu..berdebar2 n nervous dh ni..

    ReplyDelete

terima kasih yer..sudi bagi komen.. :) i'm really appreciate it..