.:: Kumpul Kawan ::.

Masa berlalu..

MHI
kebahagiaan kami

Thursday, December 4, 2008

~Rezeki

Satu malam, aku SMS dengan my dear Hamba Allah. Sengaja kutanyakan hal kerjanya.
Tanyaku, “Penat tak ari ni?”
Jawabnya, “Tak..mencari rezeki takleh rasa penat kan sayang..”

Aku terdiam. Terpana dengan jawapannya.

Rezeki. Setiap pagi pergi kerja, petang balik rumah. Keluar pukul 7 pagi, sampai rumah pukul 7 malam. Lumrah. Mata sering menatap panorama *indah* kesesakan jalan raya. Tidak ditambah lagi andai hujan membasahi bumi. Makin menggila kesesakan itu. Kadang-kadang rasa *penat* berada dalam olengan bas setiap hari. Sabarlah. Tinggal sebulan sahaja lagi. Semua kan kembali asal. Maka, bersabarlah dia yang bernama hati.

Mataku buntang menatap SMS dari my dear Hamba Allah.
“Mencari rezeki, takleh rasa penat kan,” dan sesungguhnya aku tersentap dengan SMS itu. Neuron-neuron otak berfikir ligat. Iya, mencari rezeki tak boleh terasa penat. Harus sentiasa bersedia menerima & menjalankan tugas. Biar seiring dengan gaji yang diterima. Istiqamah dengan pekerjaan. Dalam masa yang sama harus dengan niat mencari ilmu. Semakin banyak kita tahu mengenai sesuatu perkara, terasa makin banyak perkara yang kita tidak tahu sebenarnya.

Saat ini aku terasa ingin.. ingin amat untuk kembali bergelumang dengan buku-buku pelajaran. Hmm, tunggu la. Akan kucapai hasrat menyambung pelajaran ke peringkat lebih tinggi. Masih dalam perancangan. Doakan.

No comments:

Post a Comment

terima kasih yer..sudi bagi komen.. :) i'm really appreciate it..