.:: Kumpul Kawan ::.

Masa berlalu..

MHI
kebahagiaan kami

Monday, November 3, 2008

~Tanya versus Jawab

*~ T.A.N.Y.A ~*
dalam satu situasi, bila kita tak bertanya, kita akan dianggap *bodoh sombong*
dalam satu situasi yang lain, bila tak bertanya, orang akan anggap "Ooo..agaknya dia dah tahu semua benda kot.."
dalam situasi yang berlainan, bila tak bertanya, orang ingat kita tak penah nak ambik berat pasal orang lain..
dalam situasi berbeza, bila tak bertanya, yes...memang tepat sekali perumpamaan "malu bertanya, sesat jalan".. bukan takat sesat jalan, tapi sesat ilmu kalau dah pandai2 wat andaian sendiri..lagi bahaya tu..

bila dah bertanya, mungkin ada yang kata "banyak tanya pulak dia ni.."
atau ada jugak memuji "bagus..banyak bertanya..saya suka.."
kadang2 ada yang kata "soalan mcm ni pun nak tanya ke..?" *erkk...*
sesekali ada yang berkata "kan bagus kalau bertanya..mudah faham lagi jadinya kan.."


*~J.A.W.A.B ~*
bila kita menjawab pertanyaan orang, akan ada yang berkata.. "aku dah tahu pun" ~laa..dah tu buat apa tanya..?? (kalau kena yang camni, mmg *berangin* satu badan) :p
kadang2 bila menjawab soalan, terlalu jujur juga mungkin jadi salah faham pada pemikiran orang lain.. "hhmmm.."
ada masa2 lain, bila kita memberi jawapan, si penerima jawapan berkata "betul ke apa awak cakap ni..?"

bila kita mengambil keputusan taknak jawab soalan..of course la tak dapat markah dlm exam.. :p dan kalau org bertanya, tapi kita tak jawab.. mesti org kata "sombongnya dia.." tapi kalau terlebih jawab, "ai,lebih2 pulak dia ni.."

paling best, bila kita menjawab soalan, org kata "terima kasih.." ~tenang rasa hati
sebenarnya bila kita menjawab, tapi bila org tak faham dgn jawapan kita (atau mungkin saje buat2 tak faham).. boleh pening kita dibuatnya..

hmm...perkara sekecik Q & A ni pun kadang2 boleh menimbulkan macam2 konflik.. mcm2 boleh jadi.. tanya salah, tak tanya pun salah.. jawab salah, tak jawab laaaagi salah.. hingga pernah hati terdetik "jangan tanya aku dengan apa2 soalan supaya aku tak perlu berbohong dengan apa2 jawapan"

**sebenarnya panjang lagi nak menulis, tapi akal tak mampu nak expresskan idea yang ada..masih mencari ruang tersendiri.. :)

No comments:

Post a Comment

terima kasih yer..sudi bagi komen.. :) i'm really appreciate it..