.:: Kumpul Kawan ::.

Masa berlalu..

MHI
kebahagiaan kami

Tuesday, November 25, 2008

~Selawat Syifa'

Malam semalam, my dear Hamba Allah menghantar SMS, mengkhabarkan yang dia sedang berada di Pusat Perubatan Universiti Malaya. Puas kupujuk-pujuk agar diberitahu atas sebab apa dia berada di sana, namun hampa. Dia hanya membisu. Membiarkan aku dalam 1001 pertanyaan. Apabila kuajukan berulang kali, katanya cuma pemeriksaan biasa. Hmm, kalau pemeriksaan biasa, takkan mesti dibuat waktu malam? Kenapa bukan waktu siang? Adoi, nampak sangat aku ni tak tahu apa-apa pasal prosedur kat hospital. Sebab aku cukup anti dengan doktor, hospital, klinik, jururawat & seangkatan dengannya. Jadi aku tak pernah nak ambil tahu pasal semua tu (satu pengajaran dimana lepas ni aku kena pandai ambil tahu pasal semua ni). Hingga ke 12 malam, dia masih di sana. Baru sahaja selesai x-ray. Aku yang resah gelisah di rumah. Akhirnya aku tertidur. Hingga jam 4.30 pagi, dia masih lagi di PPUM! Apa la yang dia buat ni? Sepatutnya doktor menahan dia di wad untuk satu malam tapi dia menolak.. ~pasal taknak kena bayar. Laa, itu jugak yang jadi alasan dia. 7 pagi tadi, masih lagi belum sampai ke rumah. Sempat mengadu bila dikenakan injection. Tapi, sampai ke sudah aku tak tahu kenapa dia ke sana. Susah sangat nak bercerita? Hmm...

Pagi tadi pula, Faryza menelefon aku semasa aku dalam perjalanan ke ofis. Pendek ceritanya, aku dalam bas. Dia MC hari ni. Semalam pun dah nampak dia seolah tak sihat. Badan panas. Banyak termenung. Pukul 9 pagi, Faryza telefon sekali lagi. Astaghfirullah, dia ditahan di wad dimana dia disyaki apendiks & dijadualkan menjalani pembedahan 4 petang nanti. Ya Allah, permudahkanlah pembedahan ini. Dan mudah-mudahan Faryza cepat sembuh.

Di saat-saat begini, aku teringat pada Selawat Syifa’. Ayat yang digunakan sebagai ikhtiar untuk meringankan rasa sakit & ikhtiar moga sakit dapat disembuhkan :


bermaksud : Ya ALLAH, berilah rahmat ke atas penghulu kami, Muhammad s.a.w. yang menyembuhkan hati-hati, penawarnya dan kesejahteraan badan, kesembuhan juga cahaya penglihatan, dan berilah rahmat keberkatan dan kesejahteraan atas keluarga dan sahabatnya.

Namun terdapat sedikit kekeliruan pada maksud Selawat Syifa' ini. Bagi menerangkan kekeliruan, boleh merujuk DI SINI.

No comments:

Post a Comment

terima kasih yer..sudi bagi komen.. :) i'm really appreciate it..