.:: Kumpul Kawan ::.

Masa berlalu..

MHI
kebahagiaan kami

Wednesday, November 19, 2008

~Alahai si kurus

senario 1
di pantai.. tengah berjalan di gigi air..
"chik, baik chik pegang baju amir," tutur anak saudara kepada makciknya.
"kenapa?".
"hehe..angin kuat ni. Karang chik melayang, kena terbang dek angin".
urm, alahai..

senario 2
atas motor.. dalam perjalanan nak ke Kuala Terengganu.. suasana hingar bingar dengan bunyi kenderaan.. kedua2 penunggangnya diam, tanpa perbualan.. tiba-tiba..
"akak..!" panggil si penunggang motosikal pada pemboncengnya sambil melawan bunyi bising motor.
"iye. kenapa?" si pembonceng bersuara.
"hehe..saje nak panggil. Ingatkan akak dah takde kat belakang saya ni," sahutnya.
"kenapa kata macam tu?"
sambil ketawa dia menjawab, "Macam naik motor sorang2 je. Ringan. Tak rasa pape pun kat belakang".
adoi.. terkena aku.

senario 3
tengah bersiap nak naik motor.. menuju ke kampus..
hampir seminit si pembonceng memanjat naik ke atas motor, tapi si penunggang masih belum menggerakkan motornya.
"Err..nape belum jalan? Nak tunggu sape2 lagi ke?" tanya si pembonceng.
"Eh, akak dah naik motor ke?" soalnya kembali.
"A'ah..dah dekat seminit naik"
"Ye ke? Hehe..tak rasa pun akak naik. Tayar tak jejas pun".
Hmmm..mengata aku lagi la tu.

senario 4
berjumpa kawan lama.. dah dekat 2 tahun tak jumpa.
"Eh ko ni nape? Banyak makan ati ke?" tanya si kawan.
"Makan ati? Ape pulak? Aku makan nasik la. Kenapa?"
"Takde..aku tengok ko makin keding. Macam orang putus cinta je".
Keding?? Erk..orang yang makan ati selalunya kurus yek? Not all laa...

senario 5
balik kampung.. nak jumpa nenek nan sorang.. rindu..
"Laa.. nape makin kurus ni?"
aduhai..rasanya lately 4-5 years, tak penah kalau jumpa nenek, dia sebut macam ni, "berisinya.." or "makin gemuk nampak" :p
means..cucu dia yang sorang ni semakin lama, makin kurus.. tak penah berisi.. huhu..

senario 6
jumpa sepupu2 yang ntah berkurun tak jumpa..
"Keciknya dia. Makin melidi. Kuat study ni," hehe..kalau la betul.. tapi hakikatnya, tido je banyak.
Then, bila dah masuk alam kerja, soalan dah bertukar "Ya Allah, makin kurus dia ni. Banyak keje ke kat opis?"

senario 7
berbual2 dengan kawan2..
"Ko ni pakai petua apa ek? aku tengok maintain je".
"Petua apa pulak?"
"Petua maintain kurus".
"Heheh..aku makan ikut suka selera aku.. ikut mulut nak suap pape pun," dengan sesuka hatinya jawapan tu dikeluarkan.. kawan2 yang mendengar cuma geleng kepala.

senario 8
di Hentian Putra, menunggu ketibaan bas.. lagaknya sedang berlaku sesi interview.
"risau la tengok.. makin lama tengok mcm makin *sekeping* ni," tuturnya pada orang disebelah yang dikatakan kurus itu.
"risau? nape nak risau?"
"ye la..nanti orang kata tak cukup kasih sayang," ihik, nak tergelak pun ada.. tapi still wat serius sebab suaranya agak serius.
"pagi2 breakfast tak?"
"breakfast".
"minum susu?"
"jarang.. dulu selalu tapi sekarang tengok keadaan".
"abis, minum apa?"
"tengok la..biasanya milo kosong"
"lunch tak?"
"lunch.. selalunya on time".
"malam.. makan tak?”
“makan”.

"sekarang berat berapa?"
"urm.. latest 42kg.. tapi skrg taktau..dah naik sikit kot".
"naik ke? mcm makin turun je?"
"hehe.. naik la.. betull...".
“hmm.. pasni minum weight gain la.. bagi berisi sikit.. ni cengkung je muka”.
“dah penah minum dulu.. tak jadi apa pun.. biasa je.. dah la mahal”.
“takpe, try lagi sekali” .
“takmau la..” .
“ala, minum je la.. bukan suh beli pun.. suh minum je” .
“nak belikan ke? Hehe” .
“iye la.. tapi janji.. kena minum” .
“hmm.. tengok la nanti” .
“tengok tu.. tangan nampak tulang je.. nampak urat hijau” .
“ni la seni namanya,” tetap taknak kalah .
“hmm…” .


ni la antara senario2 yang dialami si kurus @ si keding..
tapi sebenarnya tak la teruk sangat kot.. :p
BMI memang cakap underweight, tapi tak cukup dalam 5-6 kg jer..hehe..maintain apa..?
makan dah banyak..metabolisme je agak tinggi.. insyaAllah, lama2 berisi la.. apapun, tetap bersyukur sebabnya kurus tanpa ada penyakit apa2.. keseluruhannya ok..
karang kalau si keding ni tiba2 jadi 'gemuk', ramai pulak yang takleh terima kenyataan kang.. hehe..
P/S : dialog banyak diubahsuai.. lupa ingatan.. :p cuma ingat main point dia jek

No comments:

Post a Comment

terima kasih yer..sudi bagi komen.. :) i'm really appreciate it..