.:: Kumpul Kawan ::.

Masa berlalu..

MHI
kebahagiaan kami

Tuesday, October 21, 2008

~Musim sakit-sakit

bicara hari ini.. ~bicara tentang hari semalam

akhir-akhir ini, mendung hampir setiap petang.. urmm,bukan mendung, tapi hujan sebenarnya.. disertai dengan 'sahabatnya' sekali, gandingan si guruh & si kilat.. kadang-kadang berlanjutan hingga ke malam..

saat-saat macam inilah timbulnya musim sakit-sakit.. yang tak bersentuh hujan pun boleh demam.. apatah lagi yang lencun bermandi hujan.. ~kesian.. kifarah dosa mungkin.. yang tak didatangi demam, didatangi pula batuk2 keras.. paling tidak pun, mungkin dijangkiti selsema.. alhamdulillah, setakat ini, aku masih lagi *gagah* dari dijangkiti semua itu.. tapi, tetap terasa bahang si *penanggung sakit*.. apa tidaknya, mendengar batuk keras orang kesayangan, seolah turut menerkam ke dada sendiri.. melihat si kecil terkulai menanggung suhu badan yang panas, buat aku termenung sedetik.. ~tambah2 pula demam tika musim peperiksaan menjengah.. aduh..

tapi bercakap soal sakit, aku teringat satu artikel simpanan aku.. tentang nabi Musa a.s...

Suatu ketika Nabi Musa a.s. mengalami sakit gigi. Oleh kerana kesakitan yang amat sangat dan tidak tertahan, maka Nabi Musa a.s. pun mengadu kepada Allah SWT. Allah SWT mewahyukan kepada Nabi Musa a.s. supaya mengunyah sejenis daun.

Nabi Musa a.s. menuruti apa yang diwahyukan oleh Allah SWT itu. Tidak lama selepas itu sakit giginya sembuh. Di waktu lain Nabi Musa a.s. mengalami sakit gigi semula lantas Nabi Musa a.s. mengambil daun yang sama dan mengunyah daun tersebut seperti sebelumnya. Anehnya kali ini sakit gigi Nabi Musa a.s. tidak sembuh seperti sebelumnya. Nabi Musa a.s. melakukannya berulang kali namun sakitnya tidak juga berkurangan. Maka Nabi Musa a.s. bermunajat kepada Allah SWT apa yang dialaminya itu. Allah SWT memberi jawapan kepada Nabi Musa a.s.:


"Wahai Musa, ketika kali pertama engkau sakit gigi dulu, engkau mengadu kepada Aku, lalu Aku sembuhkan kerana sesungguhnya Akulah yang mendatangkan penyakit dan Aku juga menyediakan ubatnya dan aku juga yang menyembuhkan. Apabila sakit gigi engkau itu berulang lagi, engkau terus saja mengunyah daun tersebut sebagai ubat tetapi engkau tidak mengadu kepada Aku seperti kali pertama engkau sakit gigi dulu."

mudah-mudahan kisah ini dapat dijadikan panduan.. ahh, aku juga hari ini dilanda penyakit hari ini.. ~ketandusan idea.. otak *ligat* berfikir, apa teladan harusku masukkan dalam entri kali ini.. hmm, kosong.. sekosong hati aku saat ini..

No comments:

Post a Comment

terima kasih yer..sudi bagi komen.. :) i'm really appreciate it..