.:: Kumpul Kawan ::.

Masa berlalu..

MHI
kebahagiaan kami

Tuesday, September 23, 2008

~Mati itu pasti...

Segala Puji Bagi Allah Tuhan Sekalian Alam..
Syukur Alhamdulillah..
semua perancangan aku berjalan seperti yang disusun..
kalau ada perubahan sikit2 pun, cuma atas dasar semulajadi..
tidak disebabkan oleh kesalahan sesiapa..

lagi 7 hari, ramadhan bakal berakhir..
pejam celik, pejam celik..sekejap sangat rasanya..
macam tu jugak la dgn usia kita sebagai manusia..
bercerita pasal kematian...hmmm...inna lillahi wa innailaihiraji`un
berdasarkan pengalaman aku... ~aku tak tahu org lain mcm mana..~
tapi apa yang dah berlaku kat aku.. ~dah lama jugak la...
tiap kali aku dengar satu berita kematian ~orang yang terdekat @ yang aku kenal, pasti dalam tempoh seminggu dua selepas tu, akan menyusul lagi 2 berita kematian ke gegendang telinga aku...kalaupun bukan kematian orang yang aku kenal, berita kematian tu adalah org2 yang rapat dengan org yang aku kenal..

aku taktau la benda ni kebetulan or tak..tapi dah banyak kali benda yang sama berlalu pada aku..
jadi kadang2 bila dah dengar satu kematian, aku jadi suspen jugak la..takut pun ada..berita kematian siapa lagi yang bakal aku dengar selepas tu...
hmmm....
yang terhampir, aku mendapat tahu tentang kematian abah tersayang sahabatku semasa di bangku sekolah menengah..sayu rasa hati..mengenangkan sahabatku yang bergelar anak yatim..namun aku tahu, hatinya cukup tabah walaupun cukup diselubungi kesedihan..moga dirinya dipasakkan 1001 kekuatan..semoga rohnya ditempatkan diantara orang2 yang beriman sementelah kematiannya jatuh pada hari pertama umat Islam mengerjakan ibadah puasa ~1 Ramadhan 1429H...
kemudian, sampai pula berita kematian ayah tersayang kepada sahabat sekampung..tanpa sebarang sakit, hanya disebabkan kecelakaan kecil, Allahyarham kembali ke rahmatullah tanpa sebarang pesan..
4 hari lepas, abang kepada bibik di rumah abang aku pula kembali kepada Penciptanya..perginya dalam keadaan tidur..sebelum tu Allahyarham cuma mengadu penat & sakit dada..meninggalkan 2 orang anak...

Ya Allah..
singkatnya kehidupan hamba-MU ini..
kematian itu pasti..
tak kurang sesaat, tak lebih sesaat pun..
Allahu Akbar..
sesekali memikirkan kematian...gerun rasa hati..
sudah cukupkah amal kita selama ini...???

No comments:

Post a Comment

terima kasih yer..sudi bagi komen.. :) i'm really appreciate it..